Pandemin skapade ett problem för både arbetsgivare och anställd. Företagen ville ha sin personal tillbaka till kontoren, medarbetarna föredrog hemarbete. Nu prövar arbetsgivarna nya lösningar.
Från hot till vetenskap: Strategierna som lockar anställda
Mest läst i kategorin
Utgångsläget för många företag är att anställda ska jobba på kontor det mesta av veckan. Redan förra året gick Amazons ut med kravet på närvaro tre dagar i veckan.
Trots protester stod vd:n Andy Jassy på sig och menade att “samarbeta och uppfinna är enklare och mer effektivt när vi ses i person”.
Senare kom ett mejl som sa att de som inte lydde skulle få det betydligt tuffare att bli befordrade på jobbet.
Finns svaret i våra hjärnor?
Istället för att hota har många företag försökt lyfta fördelarna. Gemenskapen på kontoret och delade värderingar. Andra har försökt matcha hemarbete med gratis lunch och fria transporter.
Några företag har tagit ett steg till och tar hjälp av vetenskapen – psykologi, sociologi och antroplogi, skriver Fortune. Man försöker förstå de mänskliga drivkrafterna bakom motståndet att komma tillbaka till kontoret. Ett resultat man landat i bekräftar ett argument arbetsgivare redan använt.
Neil Murray, vd på Work Dynamics, som står bakom en ny rapport, säger:
“Den viktigaste komponenten att få anställda att återvända är andra människor.”
Senaste nytt
Varför är det så viktigt?
Varför vill då företagen ha sin personal på plats? Det finns flera orsaker.
Många chefer tycker det är svårt att leda på distans, man har mindre kontroll och överblick. Högre upp i organisationen anser man att jobba gör man på kontoret. Så har de alltid gjort.
Det finns även rent ekonomiska och affärsmässiga överväganden. Det är dyrt att betala för tomma kontor. Och om företaget behöver organisera om eller skära ned ger fysisk närvaro en bättre överblick.
Sista ordet är med andra ord inte sagt om var arbetet ska ske.
Läs också:
Det här gör vi när vi jobbar hemifrån. Dagens PS
Morot eller piska: Kan högre löner fylla kontoret. Dagens PS
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Skribent med lång erfarenhet inom marknadsföring, som bevakar den globala ekonomin, börs/finans samt ny teknologi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.