Systembolaget ökar nettoomsättningen jämfört med samma period i fjol och förklaringen är försäljningen under påsken.
Tidig påsk lyfte Systembolaget
Mest läst i kategorin
Det statliga alkoholmonopolets omsättning ökade med 6,4 procent netto jämfört med motsvarande kvartal 2023.
Påsken inföll tidigt i år vilket var främsta orsaken till försäljningsökningen, enligt ett pressmeddelande från Systembolaget.
Även skottdagen, höjda priser hos leverantörer och alkoholskatten bidrog till den ökade omsättningen.
E-handelsförsäljningen gick ner med 3,7 procent under den inrapporterade perioden medan kundbesöken i butik ökade med 0,7 procent.
Så många liter sålde Systembolaget
Under första kvartalet uppgick Systembolagets försäljningsvolym till 118,8 miljoner liter, upp från 114,5 miljoner i Q1 förra året.
Rörelseresultatet försämrades från -31 till -49 miljoner kronor.
“Resultatet påverkas av en högre försäljning men tyngs av inflation och kostnader för utveckling. Vi redovisar ett resultat som är i linje med vår ekonomiska plan”, säger Merlin Poljak, chef för affärssupport på Systembolaget, i en kommentar.
Under helåret 2023 minskade alkoholkonsumtionen i Sverige, enligt preliminär CAN-statistik, med 2,7 procent vilket välkomnas. “Det är en positiv trend som gynnar folkhälsan”, heter det.
CAN är en förkortning av Centralförbundet för Alkohol och Narkotika.
Läs även: Ny trend drar ned Systembolaget – back 6,6 miljoner liter Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.