Dagens PS

"Tesla behandlar Sverige som skit"

Tesla har kollektivavtal i tre EU-länder
Konflikten om kollektivavtal fortsätter mellan Tesla och de svenska facken – men i Frankrike, Finland och Belgien har Tesla sådana avtal. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 14 nov. 2024Publicerad: 14 nov. 2024

Tesla vägrar kollektivavtal i Sverige – men inte i Finland, Frankrike och Belgien. ”De behandlar svenska modellen som skit”, säger Metall.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Konflikten mellan Tesla och de svenska arbetarnas och tjänstemännens organisationer har nu pågått över ett år.

Grunden i konflikten är att Tesla vägrar acceptera de normala villkor för svensk arbetsmarknad som består i kollektivavtal för de anställda, med gemensamma regler kring anställning, trygghet, försäkringar och annat.

För Tesla och Elon Musk, som kallat kollektivavtal ”ett misslyckande”, har frågan förklarats vara principiell.

Det kanske den är – men i tre andra europeiska länder arbetar Tesla redan bundna av kollektivavtal.

”Bara under lagtvång”

De länder de handlar om är Frankrike, Finland och Belgien.

“De tecknar bara avtal under lagtvång. De behandlar den svenska modellen som skit.”, säger IF Metalls avtalssekreterare Simon Petersson till Arbetsvärlden.

I Frankrike skrev Tesla avtal med facket CDFT åren 2021-2023. Det handlade om ett jämlikhetsavtal, två avtal om en samverkanskommitté och ett avtal kring löner och villkor.

ANNONS

Senaste nytt

Binder alla i branschen

Även i Finland är Tesla bundet av kollektivavtal för alla sina anställda.

ANNONS

”Tesla Finland är genom lag bundet till finska kollektivavtal”, skriver Antti Malste, kommunikationschef hos finska Industrifacket, i ett mejl till Arbetsvärlden.

I Finland gäller att ett ingånget avtal för en bransch binder alla företag i branschen att följa det.

Även i Belgien har Tesla ett kollektivavtal med fackförbunden och då utifrån modellen med lagtvingande allmängiltiga kollektivavtal.

I Sverige har dock Tesla vägrat anpassa sig till arbetsmarknadens villkor och i stället förklarat att man bar skriver avtal under lagtvång, enligt If Metalls Simon Pettersson.

”Enorm moralisk plikt”

”Jag tycker det är uruselt. Jag tycker att Tesla ska teckna avtal för sina anställda var helst i världen de befinner sig. I Sverige vill våra medlemmar ha kollektivavtal och då borde de teckna det”, säger Pettersson.

”Tesla har en enorm moralisk plikt att teckna avtal med oss för arbetarna och med tjänstemannafacken för tjänstemännen. Men i stället behandlar de den svenska modellen som skit med influgna strejkbrytare”, avslutar Simon Petersson. 

Nu växer Tesla-konflikten. Dagens PS

Bernard Arnault stämmer Elon Musk och X. Dagens PS

ANNONS

Musk bara rikare när blankare åker på stjärnsmäll. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]