Ett mer ekonomiskt svagt Kina omvandlar lastbilsindistrun och satsar i högre utsträckning på förarassistens. För investerare är det jackpot.
Teknikskifte för Kinas lastbilar – sparar pengar
Mest läst i kategorin
Samtidigt som större transportföretag får mer dominans sker en teknisk utveckling med förarassistens, berättar CNBC.
“Ekonomin blir allt stramare, så motivationen att spara pengar blir starkare, inte svagare, vilket gör våra kunder mer angelägna om att använda våra produkter”, har Julian Ma, vd för Inceptio, en aktör i framkant på området, tidigare sagt i en intervju med den amerikanska nyhetskanalen.
Tidigare har enskilda chaufförer dominerat i Kinas lastbilsindustri, men förändringens vindar blåser i landet och företag som säljer lastbilar till åkerier erbjuder den nya förarassistens-tekniken.
Autonom teknik myndighetskrav i Kina
Det gör transportfordonen med attraktiva, enligt Gui Lingfeng, chef på Kearney Strategy Consultants.
Den kinesiska lastbilsindustrin uppges ha ett försprång när det gäller autonom körning.
Till saken hör att de kinesiska myndigheterna, enligt CNBC, kräver att alla nya lastbilar ska vara förarassistensutrustade, som varnar för både frontalkrock och avvikelse i körfältet.
Potentialen för Kinas supermoderna och tekniskt avancerade lastbilar är stor med en gigantisk marknad.
Marknaden i landet är enorm
“I Kina finns det cirka 7 miljoner tunga lastbilar. Även om marknaden har nolltillväxt, så på årsbasis är det mellan 1,2 och 1,5 miljoner nyförsäljningar”, säger Julian Ma på Inceptio vars fokus är logistikkunder och som enligt egen utsago har mer än 650 lastbilar i drift i Kina.
Kargobot, en startup, uppges ha över 100 självkörande lastbilar i landet.
För investerare är det en guldkantad marknad, även om investeringen bara är någon ynka procent är Kina en enorm marknad för självkörande lastbilar.
Läs även: Stort exportras i Kina men importen skräller Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.