De techbolag som bäst rider ut halvledarkrisen kommer att ha en fördel när aktierna återhämtar sig. Men vilka är de? CNBC listar tre kriterier att hålla utkik efter
Techbolag som klarar krisen – tre tecken
Mest läst i kategorin
Techbolagen har fallit som furor på börsen efter en del negativa delårsrapporter. En viktig orsak till företagens problem är halvledarbristen. Men olika bolag klarar krisen olika väl. Därför ska investerare hålla utkik efter tre tecken som avgör vilka bolag som snabbt kan resa sig ur dammet, tycker CNBC.
Techbolag har olika förutsättningar
Samtidigt som efterfrågan på elektronik ökade blev produktionen tvungen att sakta in. Särskilt tydligt har det varit i bilindustrin, där flera nedstängningar i produktionen har blivit konsekvensen. Men även Apples Tim Cook har varit öppen med bolagets leveransproblem.
Vilka tech-företag kan då snabbt resa sig ur askan efter att halvledarna brunnit inne? CNBC listar tre faktorer:
Storlek
”Den största fördelen eller nackdelen vid en jämförelse av något av de här bolagen är helt enkelt hur stora de är”, säger Dan Niles, förvaltare på Satori Fund till CNBC.
”Om du är störst i branschen… om du är toppkunden, då får du fördelar.”
Apple har ett sammanlagt marknadsvärde på 3000 miljarder, bolaget slog förväntningarna vid förra delårsrapporten och säljer mer än förväntat. Det innebär att bolaget kommer att få fördelar framför en mindre elektroniktillverkare för konsumentmarknaden.
Flexibilitet
Som investerare kan man också hålla ögonen öppna för hur pass flexibla olika bolag är i realtion till halvledarkrisen. Kan bolaget klara sig med färre halvledare, har bolaget förutsett krisen och tillägnat sig halvledare i förväg, eller kan det tillfälligtvis organisera om delar av produktionen så att nästa leverans används effektivt.
Tesla är ett techbolag som har gjort om delar av produktionen för att anpassa sig till halvledarkrisen, skriver CNBC.
” Vi har ägnat mycket ingenjörskonst och ledningskapacitet för att lösa problem med leverantörskedjan: ”skrivit om kod, bytt ut chip, reducerat antalet chip vi behöver. Det var chip-drama.”
Varumärket
På efterfrågesidan slår bolag med stort intresse från konsumenter sina konkurrenter.
“Vem har ett så starkt varumärke att konsumenter är beredda att vänta på dina produkter” säger analytikern Tom Forte till CNBC.
Ett sådant techbolag är Sonos, som gör olika typer av ljudprodukter. Även om det är mindre än Apple och Tesla kan Sonos räkna med att kunderna köper produkten när den kommer.
Leveransproblemen för halvledare kommer att bestå åtminstone under 2022, enligt Forte.
”De allra bästa aktörerna har påverkats negativt av situationen. Det är en påminnelse om att ingen är immun”, säger Forte till CNBC.
Läs också:
Så ska du köpa aktier vid kursfall – buy the dip
Meta: Facebook och Instagram kan lämna EU
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.