Dagens PS

Tågföretagens larm: "Fyrdubblade avgifter"

Tågföretagen kritiska till Transportstyrelsen
Fler på perrongen, som här i Hudiksvall. Något Tågföretagen vill se men som man menar Transportstyrelsens avgiftshöjningar slår mot. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 sep. 2024Publicerad: 23 sep. 2024

Tågföretagen är upprörda över Transportstyrelsens planer på avgiftshöjningar. De slår hårt och orättvist, menar organisationen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tågföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen för tågsektorn. 70 medlemsföretag med 17 000 anställda ingår i organisationen.

Där är man nu upprörd över vad man kallar ”chockhöjningar” från Transportstyrelsen, som man menar slår hårt mot all järnväg.

”Vi ser med stor oro på förslaget och de konsekvenser som höjningarna skulle innebära för branschen”, skriver Tågföretagen.

Fyrdubbling av kostnaden

Transportstyrelsen, som behöver stärka sin finansiering, vill exempelvis höja avgiften för att förnya företags säkerhetsintyg från 25 000 kronor till 120 000 kronor.

Vidare vill man, som ett exempel, fyrdubbla kostnaden för att förnya lokförarbevis, från 500 till 2 000 kronor.

ANNONS

Senaste nytt

”Ligger inte i linje”

”Höjningarna ligger inte i linje med en politik som syftar till ett mer effektivt utnyttjande av hela transportsystemet, ökad andel energisnåla transporter och det snedvrider konkurrensen på transportmarknaden”, slår Tågföretagen ilsket fast.

Hos Transportnet utvecklar Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef hos Tågföretagen, kritiken.

ANNONS

”Det är fel väg att gå. Järnväg är det trafikslag som borde gynnas avgiftsmässigt, inte minst eftersom vi har en väldigt bra hållbarhetsprestanda. Höjningarna är inte linje med den politik som förs varken i EU eller på nationell nivå”, menar Engstrand och skickar med en pik när det gäller den fyrdubblade kostnaden för lokförarbevis.

”Nog är det lite förvånande att Sveriges lokförare ska vara med och finansiera en myndighet som går med underskott”.

”Behöver större anslag”

Grundfelet är att Transportstyrelsen i högre grad ska bygga sin ekonomi på avgiftsfinansiering, menar Tågföretagen.

I stället vill man se att myndigheten får större anslag i statsbudgeten.

”Det ärviktigt med rättvisa mellan trafikslagen och nu ser vi att kostnaderna drar i väg för vissa trafikslag. Om Transportstyrelsen i större utsträckning vore anslagsfinansierat hade man kunnat minska dessa effekter”.

Nu fruktar Tågföretagen att transportsektorn, med priskänsliga företag, i stället väljer andra och mindre hållbara transportvägar för sitt gods.

Läs mer:

Höjda avgifter: Då blir det dyrare med bil – igen. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]