Stockholm-Oslo under tre timmar med tåget? Chanserna har ökat sedan EU plockat in hela sträckan i sin transportplan Scan Med.
Ta tåget - nu är EU något nytt på spåren
Mest läst i kategorin
EU:s stora transportprojekt Scan Med, ska bygga infrastruktur som förbinder hela regionen från norra Sverige och Finland ned till Malta i Medelhavet.
24 april beslutade Europaparlamentet att hela sträckan mellan Oslo och Stockholm nu är en del av Scan Med-satsningen.
Det gäller både E18 och järnvägssträckan där Örebro län och Värmland kämpar hårt för en ny sträckning.
Genom EU-beslutet ökar nu möjligheten att få järnvägen medfinansierad av EU och snabbare genomförd.
”Kämpat för länge”
”Denna förlängning har vi kämpat för länge. Det gör att vi nu kan få medfinansiering från EU för en utbyggnad av både E18 och järnvägen även genom Värmland”, säger Stina Höök, moderat vice ordförande i Värmlands regionala utvecklingsnämnd, till NWT.
”Nu kommer den här sträckan prioriteras högre inom EU och det är mycket positivt. Det är samtidigt viktigt i våra diskussioner gentemot Trafikverket om att få in olika utbyggnadsprojekt längs den här transportkorridoren i den nationella infrastrukturplanen”, säger Erik Evestam (c), ordförande i samma nämnd.
Senaste nytt
Nya järnvägssträckor
En del av satsningen är dubbelspår mellan Kil och Kristinehamn. Gränsbanan mellan Arvika och Lilleström och Nobelbanan, en ny järnvägssträcka från Kristinehamn till Örebro via Karlskoga, där Alfred Nobel ägde Bofors vapenindustri de sista åren av sitt liv.
Läs mer om tågets utveckling:
Nu påverkar klimatet även tågen. Dagens PS
”Vi väntar på besked om EU-stöd när det gäller en första utredning om Nobelbanan, en ny järnväg från Kristinehamn till Örebro. Vi har fått stöd att projektet ska genomföras av regeringen. Då är det bra att sträckan nu ingår i EU:s transportkorridor Scan Med”, konstaterar Erik Evestam.
EU och Nato påverkar tågets utveckling
Med den nya sträckningen ska järnvägssträckan Stockholm-Oslo klara en resa under tre timmar, i sin tur förklaringen till att det bolag som arbetar med satsningen heter ”Oslo-Sthlm 2.55”.
Nato-medlemskapet med åtföljande behov av möjlighet till snabba transporter av soldater och utrustning, anses också ha påverkat uppslutningen bakom projektet.
Liten tröst?
De här positiva beskeden kanske kan komma som en liten tröst till Trafikverket, som nu anklagas för att ha gjort grova felbedömningar om tågtrafiken.
Verket har räknat med att persontrafiken skulle öka med 29 procent från 1997 till 2020. Ökningen blev i verkligheten 108 procent.
”Min bedömning är att det har stoppat tåginvesteringar”, säger Pär Helgesson, ansvarig för strategisk infrastruktur på SJ, till DN.
Tidningen hänvisar till en intern promemoria från 2 maj i år som visar att Trafikverket missbedömt såväl persontrafik med tåg som biltrafiken.
Räknade fel
Mellan 1993 och 2010 skulle tågresandet öka med 59 procent. Det blev 75 procent.
Biltrafiken skulle öka 30 procent. Det blev 15 procent.
När man gjorde en ny prognos 1997 för tiden fram till 2010 hamnade man lika fel.
Persontrafiken på tåg antogs i den öka med 26 procent – det blev 58.
Biltrafiken prognostiserades till plus 29 procent. Det stannade vid en ökning med 8 procent.
Tåget jätteviktigt
När man sedan drog ut kalkylen till år 2020 hamnade man totalt fel. 29 procent fler tågresenärer, sade Trafikverket, och det blev alltså 108 procent.
Konsekvensen?
”Tågprojekt ser helt enkelt mycket mindre lönsamma ut än vad de var i verkligen”, konstaterar SJ:s Pär Helgesson.
”Prognoserna är jätteviktiga. De ligger till grund för fördelningen av resurser i det som kallas nationell plan för väg och järnväg. Men man använder även prognoserna för enskilda projekt”.
Järnvägen – ett hot mot Sveriges framtid. Dagens PS
Därför vill försvaret rusta upp Inlandsbanan. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.