Små ändringar kan få stor effekt över tid. För den som får fler att swisha smart finns det tusentals kronor att spara – varje månad.
Swisha smart – knep som kan spara tusenlappar varje månad
Mest läst i kategorin
Att swisha är inte alltid det smidigaste när vi handlar – men det är ofta det smartaste. Varje gång vi betalar för oss med kort och Swish dras en avgift. Storleken på avgiften varierar kraftigt vid olika köp.
Som kund märker man sällan av skillnaden. Men för den som tar betalt kan valet handla om tiotusentals kronor varje år.
Om fler valde att betala med betallösningar med fördelaktiga transaktionskostnader skulle företagare kunna spara stora belopp.
Hur mycket pengar försvinner egentligen i transaktionskostnader – och vad kan det betyda för ett företags överlevnad?
Stötta företagaren – swisha smart
Hur mycket pengar pratar vi om?
Anledningen till att företagaren kan spara så mycket på att vi swishar handlar om att de flesta kortköpen är ålagda med en procentuell avgift. Men att swisha kostar alltid samma.
Det betyder kortfattat att företaget man handlar av sparar mer pengar på att slippa kortbetalningen om det handlar om stora belopp. Gränsen för att swisha smart beror på hur hög transaktionskostnad butiken har – och det varierar kraftigt.
För många företag kan valet att swisha vid rätt belopp leda till att man sparar tiotusentals kronor om året. För mindre företag kan det vara de avgörande marginalerna.
Läs mer: Här jobbar du 9-23 varje dag – plus helger. Dagens PS
Senaste nytt
Den magiska gränsen
De flesta kortavgifterna ligger inom ett spann mellan 0,8 till 2 procent. För de med lägst kostnad lönar det sig marginellt om kunden väljer att swisha vid köp runt 200 kronor. Vid ett köp på 1000 kronor sparar företaget omkring 8 kronor.
Det kan låta lite – men över tid och många transaktioner blir det snabbt stora belopp. För många företag handlar det om tiotusentals kronor eller mer.
Företagen med högre transaktionskostnader vid kortköp sparar ännu mer. Kundernas val att swisha kan skapa märkbara besparingar, särskilt över tid, och bli en viktig faktor för små företags lönsamhet.
Siffran varierar beroende på genomsnittsbelopp, antal transaktioner och transaktionsavgiften för varje betalning.
Se nedan för ett räkneexempel, baserat på ett verkligt företag fast med kraftigt avrundade siffror.
Exempelbutik – Småskalig detaljvaruhandel
Val av kortterminal – Zettle, transaktionsavgift 1,85 procent
Gräns för “smart swish” – ca 80 kronor. Sparar 17 kronor vid köp med swish på 1000 kronor.
Medelvärde för swishbelopp 2023, ca 1000 kronor. Antal swishar per år ca 1200 st.
Enligt räkneexemplet sparar företaget omkring 20 000 kronor på att kunderna väljer att betala med swish istället för kort.
Våga fråga
Som beskrivet ovan så finns det mycket pengar att spara på att styra om köp till betalmedel med låga transaktionskostnader, särskilt vid högre belopp eller om företaget har höga transaktionskostnader vid kortköp.
Den som vill stötta en företagare och se till att så mycket som möjligt av betalningen hamnar på deras konto bör swisha vid högre belopp. Är du osäker på vilket betalmedel som är bäst för mottagaren så skadar det inte att fråga.
Mindre företag lär uppskatta omtanken – och i vissa fall kanske det upplyser någon om att det finns stora pengar att spara.
Spara pengar – få fler kunder att swisha
För företagaren finns det ett par smarta knep för att styra om fler till att swisha smart eller välja andra betallösningar som är att föredra.
Antingen genom att föreslå direkt att kunden betalar med swish – utan någon närmare förklaring. Eller så kan man förklara att företaget sparar mycket pengar på swishbetalningar vid högre belopp.
Vissa företag frågar inte ens – istället presenterar man QR-koden som leder till swishbetalningen och meddelar beloppet.
Oavsett vilket man väljer så finns det stora pengar att spara. I första hand för företagarna, men i förlängningen skulle det kunna leda till att fler har råd att genomföra marginella prissänkningar och då vinner även kunderna.
Läs även: Från botten mot toppen? Svensk ekonomi tar fart. Realtid
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.
Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet.