I takt med att klimatförändringarna blir alltmer påtagliga ökar debatten om vilken roll företag och evenemang bör spela i hållbarhetsarbetet.
Sveriges skidåkare: "Bojkotta Preem"


Mest läst i kategorin
Vintersport, som är direkt beroende av snö och kyla, påverkas starkt av klimatförändringarna.
Frågan om fossil reklam inom idrotten har därför blivit en aktuell diskussion, där många menar att sponsring från stora utsläppare är motsägelsefullt.
Majoritet emot reklam från Preem
En ny opinionsundersökning visar att en majoritet av svenska skidåkare vill att Vasaloppet slutar göra reklam för oljebolaget Preem.
Undersökningen, genomförd av Novus på uppdrag av New Weather Institute Sverige, visar att 55 procent av skidåkarna är emot samarbetet.
Kritiken grundar sig i att Preem är en av Sveriges största utsläppare av växthusgaser, vilket bidrar till klimatförändringar och minskat snötäcke – en direkt påverkan på vintersportens framtid.
“Alla vi som älskar snö och vinter har ett gemensamt ansvar att stå emot fossilbolagens lockrop. Vintersporten behöver ta ställning för snön, inte för oljebolag, biltillverkare och flygbolag”, säger Gunnar Lind, New Weather Sverige.
Snöbrist oroar skidåkare
En växande oro för klimatförändringar och dess inverkan på vintersporten är en av anledningarna till motståndet mot fossil reklam.
Undersökningen visar att 66 procent av de som åker skidor minst en gång per år anser att företag med höga utsläpp, så som Preem, inte bör sponsra vintersporter.
Snötillgången minskar i takt med stigande temperaturer, vilket riskerar att påverka lopp som Vasaloppet negativt.
Vintersportens ansvar
Men debatten når längre än bara från Sälen till Mora.
FN:s generalsekreterare António Guterres har tidigare uppmanat till ett globalt förbud mot fossil reklam, enligt The Guardian.
Jämförelser görs med tobaksreklam, som tidigare förbjöds inom idrotten.
Med ökad medvetenhet om klimatförändringar och påtryckningar från både allmänhet och organisationer kan fossil reklam i vintersport komma att fasas ut.
Vasaloppet, som är en av världens mest kända långlopp, står nu inför frågan om de ska fortsätta sitt samarbete med Preem eller ta ett mer klimatvänligt spår.
Se även:
Studie: Det får män att sluta deppa – snabbt. Dagens PS
Nu tvingas bensinbolagen dölja bensinpriserna. Dagens PS

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.