Europas länder vill göra sin kollektivtrafik mer attraktiv. Sverige går motsatt väg. Här ökar kostnaderna snabbare än för resor med bil.
Sverige på tvären – dyrare kollektivtrafik när Europa sänker


Mest läst i kategorin
K2 är Sveriges nationella kunskapscentrum för vad som kallas kollektiv mobilitet. Där möts akademi, offentliga aktörer och näringsliv för att utveckla kollektiv mobilitet i Sverige.
K2 drivs och finansieras av statliga VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut, tillsammans med universiteten i Lund och Malmö, storstadsregionerna och Trafikverket, med stöd av Vinnova.
Nu har – under K2:s paraply – forskarna Jens Portinson Hylander, VTI, och Till Koglin, Lunds universitet, studerat hur en rad länder i Europa introducerat nya statliga satsningar på kollektivtrafiken.
Billigare och mer attraktivt kollektivtrafik
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt – och inte minst för att minska transporters klimatbelastning – har flera länder i Europa introducerat statliga subventionerar och nationella biljettsystem.
Sverige går den motsatta vägen, konstaterar forskarna. I Sverige ökar i stället kostnaderna för att resa kollektivt och de stiger i högre takt än de för resor med bil.
Utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har heller inte lett fram till något konkret resultat.
”Både coronapandemin och inflationen som följt på Rysslands invasion av Ukraina har bidragit till omfattande statliga subventioner i många europeiska länder. På kollektivtrafikområdet utgör dessa statliga subventioner ett brott mot tidigare etablerad praxis”, säger Jens Portinson Hylander.
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Senaste nytt
Olika lösningar – samma mål
Utformningen av de nya statliga subventionerna skiljer sig åt. I Luxemburg och på Malta finns en helt avgiftsfri kollektivtrafik medan man i exempelvis Portugal och Ungern har en begränsad subvention av regionala tågresor.
När man introducerat statliga subventioner har det ofta varit i kombination med nya nationella biljettsystem, som gör det enklare att resa kollektivt i hela landet.
Österrikes Klimaticket 2021 är ett exempel. Den satsningen föregicks av ett mångårigt arbete där man rustade upp järnvägsnätet.
I Tyskland införde man billiga 9-Euro-biljetten rakt av och utan förberedelser.
”Det kollektiva resandet ökade i både Tyskland och i Österrike, men Österrikes långsiktiga och strategiska arbete gav bättre förutsättningar inför introduktionen av Klimaticket”, noterar Jens Portinson Hylander.
”Ett hållbart transportsystem kräver över tid både satsningar på infrastruktur, lättillgängliga biljettsystem och attraktiva biljettpriser i kollektivtrafiken”, summerar forskaren.
Behov även i Sverige
I Sverige har en utredning gjorts. ”Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik”, SOU 2020:25, kom fram till att det även i Sverige finns behov av ett nationellt biljettsystem, som knyter samman kollektivtrafiken i hela landet.
”Att skapa goda förutsättningar för ett smidigt kollektivresande är avgörande för ett hållbart transportsystem. Oavsett vad man anser om ökade statliga subventioner finns det en bra bas att utgå från i utredningen för att utforma ett nationellt biljettsystem även hos oss, och det arbete som påbörjats borde man fullfölja”, menar Jens Portinson Hylander.
Historiskt: Stockholms tunnelbana får sin första station under vatten. Dagens PS
Snart slutar tågen gå mellan Stockholm och Göteborg. Dagens PS
Källor: Klart med ny storsatsning på järnväg. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.