Dagens PS

Sverige förloraren när dansk-tysk tunnel är klar

Problem för Sverige när nya tunneln är klar.
Danske kungen Frederik X inspekterar Fehmarn Bält-tunneln. 2029 är den klar och nu varnar man på flera håll återigen för konsekvenserna för Sverige. (Foto: Ingrid Riis/AP-TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 07 jan. 2025Publicerad: 07 jan. 2025

Om fyra år är Fehmarn Bält-tunneln klar mellan Danmark och Tyskland. En tunnel som ger stora fördelar – som Sverige riskerar att missa.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I år firar Öresundsbron 25 år. Så länge har nu Sverige och Danmark haft fasta förbindelser i form av en bro.

Nu behövs fler fasta förbindelser. Det är alla överens om – men inte när det gäller ”när”, ”hur” och ”var”.

Malmö och Köpenhamn vill ha tunnelbana mellan städerna. Landskrona och Helsingborg vill båda ha nästa förbindelse.

Samtidigt tornar nya problem upp sig vid horisonten, eller rättare sagt i havet och då det mellan Tyskland och Danmark.

Världens längsta nedsänkta tunnel byggs nu mellan Tyskland och Danmark. Fehmarn Bält-tunneln ska vara klar 2029 och bli 18 kilometer lång.

Svenskarna får 16 mil kortare väg till Tyskland och tågresan Köpenhamn-Hamburg som idag tar 4,5 timmar kommer att avverkas på 2,5.

Snabbare och billigare med tunnel

Med bil kommer resan att gå en timme snabbare och tunneln minskar även kostnaderna för godstransporter.

Nu konstaterar politikerna på båda sidor att Öresundsbron inte kommer att räcka till för att klara trafiken. Risken för en flaskhals vid Öresund är överhängande.

ANNONS

Persontrafiken vill skånska och danska politiker alltså lösa genom en tunnelbana mellan Malmö och Köpenhamn. Men för trafiken i övrigt behöver något till.

Ingen brådska, kom Trafikverket fram till under 2024, efter att ha fått ett regeringsuppdrag att utreda frågan.

Det behövs inget nytt varken för järnväg, bilar eller tung trafik över Öresund, åtminstone inte innan 2050-talet.

ANNONS

Senaste nytt

”Allvarligt misstag”

Ett allvarligt misstag, menar kritikerna och påminner om skepsisen inför Öresundsbron.

”Ingen förstod att Öresundsbron skulle bli en sådan pendlarsuccé”, påpekar Ulf Jönsson, betongansvarig för Öresundsbron och nu med samma uppdrag vid Fehmarn Bält-tunneln, hos DN.

Det är inte så att de svenska regeringar vi haft saknat tid att fundera över projektet. Redan 2007 kom Danmark och Tyskland överens om den tunnel och det projekt som nu är i gång.

Att Sverige inte agerat oroar näringslivet.

”Vi halkar efter. Vårt järnvägssystem och även vägsystem har inte alls byggts ut som de borde de senaste decennierna”, säger Stephan Müchler, vd för Sydsvenska industri- och handelskammaren.

ANNONS

Anna Jähnke (M), regionråd i Region Skåne, ser framför sig hur sydsvenska vägar och järnvägar korkar igen när den dansk-tyska förbindelsen öppnar.

”Bygger vi inte bort propparna i södra Sverige påverkar det även uppåt landet. Det kommer begränsa möjligheterna till export och import och även svensk turistnäring”, säger hon.

”Stora konsekvenser”

2022 beslutade den då nya högerregeringen att stoppa planerna på nya stambanor för höghastighetståg.

Det kommer att få stora konsekvenser, har Trafikverket konstaterat.

”Särskilt södra stambanan är en flaskhals. Det är ju även pulsådern från kontinenten upp i Sverige och här finns utmaningar även innan den nya förbindelsen”, säger Anna Wildt-Persson, regiondirektör för Trafikverket, hos DN om den nya tunneln.

Det är bråttom nu, inte minst utifrån långvarig svensk passivitet, slår Anna Jähnke fast.

”Detta med Fehmarn bält har pågått i 20 år och det har vi från Skåne påtalat länge. Jag tror att vi skjuter oss själva i foten om vi inte möter upp med satsningar på infrastruktur på vår sida”, understryker hon.

Fast förbindelse? Öresundsbron singel i 25 år till. Dagens PS

ANNONS

Rekordtunneln ger svenskar 16 mil kortare väg till Tyskland. Dagens PS

Planer på elväg över Öresundsbron tar fart. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Aktier

Investor populär även bland miljonärerna

08 jan. 2025
ANNONS
Spela klippet

Sänkta sparskatten: Unga redo att spara mer

Efter tolvslaget på nyårsnatten blev det skattefritt att spara 150 000 kronor på ett så kallat ISK-konto. Den sänkta sparskatten lockar särskilt unga att vilja spara mer. Det visar en undersökning från nätmäklaren Nordnet där sex av tio unga uppger att de kommer att öka sitt sparande i spåren av skattesänkningen. Goda nyheter för regeringen […]