Oro finns för att svenska lastbilar når Ryssland via export till ryska grannländer, särskilt Kazakstan. Men detta tillbakavisar Scania och Volvo.
Svenska lastbilsjättar: Vi rundar inga sanktioner
Mest läst i kategorin
Medan exporten från Sverige till Ryssland sjunkit markant efter krigsutbrottet har exporten till ryska grannländer stigit kraftigt, berättar TT på Di.se.
Särskilt lastbilsexporten till ryska grannländer, däribland Kazakstan, går för högtryck.
De svenska lastbilsjättarna Volvo och Scania slår dock ifrån sig att deras lastbilar skulle exporteras till Ryssland via ryska grannländer.
Scania har fabrik i Kazakstan
Före den ryska invasionen av Ukraina dubblerade Scania sin export till Kazakstan, skriver TT i Di-artikeln men sedan har bolaget byggt upp en egen fabrik i landet “för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland”, säger Erik Bratthall, pressansvarig på Scania, och understryker att direktivet till alla distributörer är att inga av Scanias lastbilar får hamna i Ryssland.
Samma besked kommer från AB Volvo, som förklarar att strikta kontrollregler gör det omöjligt för Ryssland att importera Volvos lastbilar bakvägen.
“Vi följer sanktionsregler väldigt noga”, säger Volvos presschef Claes Eliasson till TT.
Han kan inte detalj redogöra för hur stor Volvos export är till Kazakstan, eller hur mycket den ökat. Försäljningen redovisas i världsdelar inte enskilda länder.
Försäljningen i regionen är inte jättevolymer utan det rör sig om “en procentuell ökning”, enligt Volvos presschef.
Läs även: Miljöbomb – tankar rysk olja nära Sverige Dagens PS
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.