Dagens PS

Svenska lastbilsjättar: Vi rundar inga sanktioner

svenska
Både Scania och Volvo tillbakavisar att deras lastbilar exporteras till sanktionerade Ryssland. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 aug. 2023Publicerad: 16 aug. 2023

Oro finns för att svenska lastbilar når Ryssland via export till ryska grannländer, särskilt Kazakstan. Men detta tillbakavisar Scania och Volvo.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Medan exporten från Sverige till Ryssland sjunkit markant efter krigsutbrottet har exporten till ryska grannländer stigit kraftigt, berättar TT på Di.se.

Särskilt lastbilsexporten till ryska grannländer, däribland Kazakstan, går för högtryck.

De svenska lastbilsjättarna Volvo och Scania slår dock ifrån sig att deras lastbilar skulle exporteras till Ryssland via ryska grannländer.

Scania har fabrik i Kazakstan

Före den ryska invasionen av Ukraina dubblerade Scania sin export till Kazakstan, skriver TT i Di-artikeln men sedan har bolaget byggt upp en egen fabrik i landet “för att serva marknaden i Centralasien, förutom Ryssland”, säger Erik Bratthall, pressansvarig på Scania, och understryker att direktivet till alla distributörer är att inga av Scanias lastbilar får hamna i Ryssland.

Samma besked kommer från AB Volvo, som förklarar att strikta kontrollregler gör det omöjligt för Ryssland att importera Volvos lastbilar bakvägen.

“Vi följer sanktionsregler väldigt noga”, säger Volvos presschef Claes Eliasson till TT.

Han kan inte detalj redogöra för hur stor Volvos export är till Kazakstan, eller hur mycket den ökat. Försäljningen redovisas i världsdelar inte enskilda länder.

Försäljningen i regionen är inte jättevolymer utan det rör sig om “en procentuell ökning”, enligt Volvos presschef.

ANNONS

Läs även: Miljöbomb – tankar rysk olja nära Sverige Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]