Dagens PS

Svenska J Craft troligtvis världens exklusivaste båt

J craft från sidan
Lite stolta blir vi ändå när svenska J Craft av ansedda MotorBoat and Yachting blir utsedd till världens exklusivaste båt. Här tar vi med dig på historien bakom. (Foto: J Craft press)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 07 jan. 2023Publicerad: 07 jan. 2023

Är Svenska J Craft världens mest exklusiva båt? Den frågan ställer sig den kompetenta redaktionen på Motor Boat & Yachting i senaste numret.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Vad tycker vi då? Är det så att vi i Sverige faktiskt bygger världens exklusivaste båt? Låt oss berätta historien bakom J Craft och vad vi tycker i saken.

Ett oväntat besök

Det knackade på dörren på redaktionen på Baldersgatan i centrala Stockholm. Jag visste vad gästen hette men inte vem det var.

Ett erkännande för svenskt båtbyggande att internationell båtpress talar om den svenska båten som världens exklusivaste. Så här började historien för drygt tjugofem år sedan  (Foto J Craft press)

Visste också lite om hans ärende och hans vision: Han skulle bygga en klassisk runabout med djärv 1960-tals-touche som Riva och i allra högsta kvalité. Och allt detta skulle byggas i Sverige.

Björn Jansson hette han för övrigt. En mycket modest och sansad person. Inte alls den bombastiska personlighet som mina fördomar hade skapat bilden av, utifrån hans vision.

Med en enkel skiss kom Björn Jansson upp på Vi Båtägares redaktion och berättade att han skulle bygga världens exklusivaste daycruiser. Det var få som trodde honom. (från AB Sjöexpress arkiv)

J Craft skulle båten heta. Döpt efter honom själv. Ett bättre val än Jansson Craft. En enkel broschyr hade han med sig för att visualisera det hela.

En halv A4 med en renderad skiss och lite data. Det var i stort sett allt. Bortsett från hans egna passion och vilja. Att skapa något enastående.

ANNONS

Att det fanns en större tanke än bara en dröm började så smått synas. Med bland annat skisser på egendesignade instrument. (Från AB Sjöexpress arkiv)

ANNONS

Senaste nytt

Vi skrattade åt det vansinniga projektet

När Björn stängt dörren efter sig och gått vidare, såg vi andra på varandra och skrattade åt omöjligheten i hans vision.

Men då visste jag inte att det skrattet snart skulle fastna i halsen på oss – och det rejält.

Vi fick äta upp varenda ord

Nästa gång jag träffade Björn var i ljushallen på NK. Det var kväll. Slammer och stoj. Högt uppe i taket hade taljor fästs och kättingar och linor löpte ned genom fastighetens alla våningar.

I slutet på allt som kom ned uppifrån, hängde en vacker babyblå och mahognyskinade båt. En J Craft 38 som skapade djupa suckar bland besökarna.

Med två rejäla kättingar från taket på NK så hängde den första J Craften fritt över marmorgolvet. Båtklubbs- förkortningarna på akterspegeln skvallrade om att den nya ägaren var någon speciell… (Från AB Sjöexpress arkiv)

Han kunde leverera

ANNONS

Båt nummer ett och den båt som på alla sätt visade att Björn Jansson var mer än en man med bara visioner. Han kunde leverera också

Någon dag senare var det premiärvisning för 400 inbjudna gäster. Med Kung Carl XVI Gustaf som hedersgäst.

Anledningen till hans närvaro var inte bara allmänt intresse. Det var dessutom han som var ägare till den båten vi andra tittade på.

Efter avslutat värv på NK blev det sjösättning och provkörning med fotografering på J Craft nummer ett i sjön. (Foto Anders Værnéus)

Smart PR kupp

PR-kuppen att sälja in båt nummer ett till Kungen, var ett genidrag och ett grepp som fick fäste. Med ens fick världen lära sig stava till J Craft. Det blev en flygande start och ett fasligt ståhej.

Snart hade Björn sålt sju exemplar av båten. Men orosmolnen hopade sig. Båtarna såldes för billigt och snart stod bolaget med tvåsiffriga miljonskulder och en konkurs på halsen.

Sålde sju båtar alldeles för billigt

Sedan dess har turerna varit många och krokiga. Tack vare villiga investerare och entusiaster med glöd, har dock J Craft levt vidare.

ANNONS

Idag heter modellen J Craft Torpedo, en ordentlig utveckling från den första modellen där i stort sett inget sparades. Men än den så livsviktiga klassiska själen. (Foto: J Craft press)

Idag ägs varumärket av finansmannen Radenko Milakovic som 2007 tänkte köpa en egen J Craft. Han ville göra ändringar, inklusive att förlänga den till dess dagens 42 fot och installera senaste tekniken inklusive Volvo Penta IPS-system med joystick.

Det slutade med att Milakovic inte bara köpte båten utan hela företaget 2008 inklusive varvet med sex ytterst kompetenta båtbyggare.

För det lilla exklusiva varvet på Gotland tar det 8 000 timmar att bygga en J Craft för hand (Foto: J Craft press)

Den svenska själen är viktig

Varumärket Sverige är fortfarande viktigt för båtarnas själ. De tillverkas på Gotland och alla de 27 båtar som hittills byggts bär de svenska flaggan stolt på mässor och uppvisningar som de dyker upp på.

Flying the flag of Sweden. varumärket J Craft kopplar gärna ihop sig med sitt ursprungsland. (Foto: J Craft press)

Men är det värdens mest exklusiva båt?

Efter att ha följt alla turerna kring den hyperexklusiva båten så är nog svaret ändå ja på frågan. Kombinationen yppersta kvalitet, tidlös design, med extrem kundanpassning och endast 27 båtar tillverkade, så ingen är egentligen den andra lik.

ANNONS

Mums för entusiaster av retrodesign i världsklass. (Foto: J Craft press)

Det är precis som när storheter som CG Pettersson, Stig Tiedemann och Knud Reimers ritade och anpassade dåtidens exklusivaste båtar anpassat för varje köpare.

Det är få förunnat att kliva ner i kabinen på en av de tjugosju J Crafts som är byggda. Med midcabin så sover fyra personer ombord. Ett gediget hantverk i riktig bra kvalitet. (Foto: J Craft press)

Precis som många av deras exklusivaste båtar så kommer antagligen J Crafts båtar leva lika länge. Köparna gör en investering för livet och för många generationer framåt.

Såhär ser fördäcket ut på världens mest exklusiva daycruiser. En underbar blandning av krom och mahogny. (Foto: J Craft press)

Exklusivare än ikoniska Riva Aquarama

Historiska flirtar tillsammans med det faktum att det bara finns 27 byggda, gör att du som äger en, är i ett sällskap numerärt mycket exklusivare än de som istället köper den ikoniska ”konkurrenten” Riva Aquarama, som det de facto finns ganska så många av.

En spännande resa från skiss till världens exklusivaste båt. (Foto: J Craft press)

Björn Jansson ler nog stolt däruppe

ANNONS

Björn Jansson gick ur tiden 2011, knäckt av sin Parkinson. Men idag tror jag han sträcker på sig lite extra. Nu är hans 25-åriga vision inte en dröm längre, utan verklighet.

Målet är nått. Hans J Craft har korats till världens mest exklusiva båt.

Relaterade artiklar:

Fem önskningar högst upp på listan. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Jämför båtförsäkringar

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]