Under åren har företag och organisationer kostat på sig allt mer teknik och digitala lösningar. Nu är det hög tid att städa undan en del av dem, eller åtminstone få de att börja prata med varandra.
Svenska företagare - dags för digital storstädning
Mest läst i kategorin
Du minns kanske hur platt-tv:ns intåg i butikerna fick oss att generat förklara för våra vänner att vi har tänkt kasta ut tjock-TV:n. Det var runt samma tidsepok som Henrik Jenkins, professor i journalistik på University of California, myntade begreppet mediekonvergens. Det är när tekniker vävs samman, i stället för att slå ut och avlösa varandra.
Tjock-TV ett bra exempel
Ett skolboksexempel är just när den där tjock-TV:ns uttåg från hemmen banade väg för mediekonsumtion på digitala plattformar.
Eller när CD-skivor och DVD-filmer tog plats i secondhand-butiker när de byttes ut mot streamingtjänster.
Livet blev enklare efter den städningen, framför allt effektivare. Idag är det en självklarhet att kunna titta på TV från mobilen eller ringa från datorn.
Nu behöver vi göra en liknande transformation med företagens tekniska lösningar och automatiserade system. Det är en förlängning av mediekonvergens och kallas digital konvergens.
Senaste nytt
Digital konvergens
Grovt beskrivet betyder det att teknologier, processer och data sammanförs för att skapa nya kombinationer av produkter, tjänster eller upplevelser.
Det i sin tur omformar branschstrukturer och skapar affärsnytta.
Lite mer detaljerat innebär det att molntjänster, IoT, AI, VR eller hantering av försörjningskedjor integreras för att skapa nya användningsområden. Det ger företag möjlighet att mer effektivt bryta upp så kallade silos och skapa nya användarbeteenden.
Inom marknadsföring kan det handla om plattformar som uppgraderas för att hantera inlägg från sociala medier, landningssidor och integrationer med försäljningssystem.
Slipper separata verktyg för olika funktioner
Genom att konvergera blir de mer effektiva och bättre än när man köper separata verktyg för varje uppgift.
Situationen är också utmanande för alla som arbetar med försäljning. Nyligen släppte Salesforce sin årliga rapport States of Sales där 7 700 säljare från 38 länder svarade hur deras organisationer jobbar med digitala verktyg.
Säljare använder i snitt tio olika verktyg
Undersökningen visade att i snitt använder varje säljteam tio olika program för att komma till ett avslut. Två av tre säljare svarade att de har alldeles för många säljverktyg i verktygslådan.
Här talar statistiken sitt tydliga språk. Bolagen måste bli mer digitalt konvergenta för att kunna fortsätta växa.
Bara 28 procent ägnas åt försäljning
Vidare svarar säljarna att de lägger endast 28 procent av sin arbetstid på att sälja. Det låter uppseendeväckande lågt men troligtvis ödslar de större delen av sin arbetstid på administrativa uppgifter.
Det hade lätt kunnat effektiviseras genom smarta integreringar. Rapporten visar också att hela 94 procent av säljteamen planerar hitta nya sätt att integrera säljverktygen.
Det är förstås positivt att majoriteten identifierat sina digitala utmaningar. För med en allt snabbare ökning av nya datasystem i kombination med en ökande mängd data, kommer det bli allt komplexare situationer för företag att hantera.
Hur man än vrider på det, kommer alla påverkas av ineffektiva datalösningar de närmsta åren.
Digital mognadsgrad blir avgörande
De mer digitalt mogna företagen med större insikt i processerna, kommer kanske klara sig bättre och göra en smidigare resa. Tech-bolag som byggts upp under en tid då data varit självklart kommer konvergensen fram naturligt.
Det är på många sätt fantastiskt med det teknikskifte som vi är i färd med. Med all rätt har människans nyfikenhet fått oss att hänga med i lika hög fart.
Dags för digital storstädning
Men samlare som vi är, behöver vi allt oftare fundera om vi behöver grejerna. I de flesta fall slutar det med en rejäl storstädning. Rummen blev luftigare när tjock-TV:n lämnade vardagsrummet.
I det här fallet, kommer digitala konvergensen bana väg för det enda rimliga kommande tiden, nämligen en digital storstädning. Det kanske inte kommer synas i kontorslandskapet, men definitivt påverka affärstillväxten i ditt företag.
Förstår du hur digital teknologi skall samverka och hur du använder den, kommer det alla gånger leda till bättre tillväxt och ökad effektivitet.
Det är bara att ta fram skurhinken och sätta igång.
Detta är ett debattinlägg av:
Dan Bjurman, Nordenchef på Salesforce
Relaterade artiklar:
Sverige rasar på listan – inte ens topp 10 inom digitalisering (Dagens PS)
Detta är ett debattinlägg på Dagens PS. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte Dagens PS uppfattning.
Detta är ett debattinlägg på Dagens PS. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte Dagens PS uppfattning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.