Generativ AI kommer att revolutionera arbetsplatsen, sägs det. Inte om du frågar svenska företag. Istället halkar de efter i utvecklingen.
Svenska företag på väg att missa AI-tåget
Mest läst i kategorin
En knapp tiondel av svenska företag tror att generativ AI kommer leda till någon radikal acceleration av digitala möjligheter.
Detta är hälften jämfört med den globala uppfattningen.
Bara en fjärdedel av svenska företag investerar i tekniken, vilket också är en bra bit under det globala genomsnittet.
Även när det gäller investeringar inom kategorin ”analys och AI” halkar svenska företag efter sina globala konkurrenter, enligt en rapport från rådgivnings- och revisionsföretaget EY.
Riskmedvetna – fast ändå inte
Svenska företag är också mer riskmedvetna.
26 procent av dem ser risker och osäkerheter som ett hinder för användningen av generativ AI, mot 17 procent globalt.
Trots detta är riskhantering inte någon prioriterad åtgärd bland svenska företag.
Endast 25 procent av dem rankar detta högt, jämfört med 46 procent på global nivå.
Läs mer: Se upp, mellanchef – snart kommer AI efter ditt jobb Dagens PS
EY: “Oroande”
“Det faktum att svenska företag inte prioriterar riskhantering och säkerhet kring generativ AI är oroande, eftersom det kommer vara den stora barriären till bred kommersiell applikation”, säger Charlotta Kvarnström på EY.
Enligt henne är det svenska företag som tidigt skapar interna strukturer kring användandet av generativ AI som bäst kommer stå rustade i framtiden.
1 405 företag i världen har deltagit i EY:s rapport.
En majoritet av dem upplever ett stort kunskapsgap när det gäller användningsområden och risker relaterade till generativ AI.
Läs mer: Open AI:s nya videoskapare väcker beundran och skräck Dagens PS
Utforskar nya marknader
Hur mycket pengar krävs för en seriös implementering av generativ AI i sin verksamhet?
Konsultbolaget BCG har satt prislappen på 500 miljoner kronor.
En sådan satsning bedöms som både seriös och betydande, med höga ambitioner för produktivitetsökning och intäktstillväxt.
De företag som satsar så pass hårt på generativ AI utforskar även nya marknader och affärsområden, skapar nya erbjudanden och är först ut på marknaden.
För dem handlar det om att uppnå konkurrensfördelar och produktivitetsvinster, skriver Wall Street Journal.
Deepfakes: Därför kan 2024 bli ett mörkt år för oss alla
Deepfakes utgör ett hot på en nivå som vi inte ens kan föreställa oss – särskilt under ett så viktigt valår för världen som detta.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.