Svenska Corite ger artister chansen att hoppa över skivbolagen. Genom att låta fansen investera i favoritmusikern kan både fans och artist tjäna pengar.
Svenska Corite låter fans investera i favoritartisterna
Mest läst i kategorin
Stockholmsföretaget Corite låter artisterna ta en omväg förbi skivbolagen, och ger fansen en chans att tjäna pengar på sina musikfavoriter.
Branschveteran bakom idén
Bakom företagsidén står Mattias Tengblad, veteran i musikindustrin som tidigare bland annat jobbat på musikjätten Universal och varit vd för POP House Sweden.
“Vi utmanar status quo i musikindustrin”, säger Mattias Tengblad enligt BBC. “Corite låter musikälskare investera i musiken de älskar, och artister som de älskar, och få en del av framgången när låtar streama på plattformar som Spotify och Apple.”
Billigare än dyrt skivkontrakt
Enligt Tengblad kan det vara ett billigare sätt att finansiera karriären än om de skriver på ett dyrt kontrakt med ett skivbolag. Det är också så att marknadsföringen är mer komplicerad nuförtiden tack vare sociala medier.
“Skivbolag vet inte hur de ska få saker att hända längre, och då kan artister i stället använda Corite för att släppa loss fansens kraft, för om de har investerat pengar blir de en ännu mer högljudd hejaklack”, säger Tengblad.
Från konsument till investerare
Normalt är fans enbart konsumenter i musikindustrin. De köper konsertbiljetter, merchandise och skivor.
Den engelsk-norske producenten och dj:n Alan Walker lät förra året 8 000 fans investera i fyra av hans singlar via Corite. De får nu dela hans streamingintäkter.
Svenska Corite tar hand om finanserna
Corite hanterar alla finansiella detaljer, inklusive inhämtande och utdelning av intäkterna.
Så hur fungerar det, egentligen?
Artisten annonserar en “kampanj” via Corite, och hur mycket pengar man vill ta in. Det kan röra sig om allt från 500 dollar (drygt 5 300 kronor) till tiotusentals dollar (hundratusentals kronor).
Noll kronor vid flopp
Artisten talar också om hur mycket vinst som betalas ut till varje investerare om låten ifråga streamas ett visst antal gånger under det första året efter släppet.
I genomsnitt rör det sig om mellan 1,4 och 1,7 gånger det investerade beloppet.
Om låten blir en jättesuccé kan investeraren få ännu mer. Om låten floppar? Då blir det inte mycket i vinst.
Corite fixar streamingtjänsterna
När låten är redo att släppas laddar Corite upp den till alla streamingtjänsterna.
Men fungerar det verkligen? Kan en artist bli en succé utan ett skivbolag?
“Den digitala åldern har definitivt skiftat makten bort ifrån skivbolagen, men de är fortfarande attraktiva för artisterna”, säger Jeremy Lascelles, medgrundare till och vd för Blue Raincoat Music. “De har fortfarande tillgång till betydande kapital och finansiering, de har marknadsföringsmuskler och de har tillgång till media, till radio, tv och liknande.”
“Så när en artist släpper en singel eller ett album finns det en armé av människor på skivbolaget som hjälper till att göra det framgångsrikt”, fortsätter han. “Att göra allting ensam är mycket svårare.”
Läs även: Spotify spöar egna prognosen med råge
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.