Dagens PS

Svensk ull ska bli nästa succé

Svensk ull ska bli en ny stor bransch
Ull ska inte längre vara det svarta fåret inom svenskt klädmode. Ett nytt projekt ska göra att vi tar vara på den stora resurs där mer än hälften slängs i dag. (Foto: Fredrik Sandberg/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 25 apr. 2024Publicerad: 25 apr. 2024

En svensk, hållbar råvara. Perfekt för kläder, möbler och heminredning. I dag slängs mer än hälften. Det handlar om svensk ull.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Gå på i ullstrumporna, som talesättet lyder?

Absolut. Men varför nöja sig med det?

”The Swedish Wool Initiative” tar svensk ull ett steg till.

Det är ett projekt som leds av Axfoundation och Dalarna Science Park.

Målet? Att göra svensk ull till en ny profilsektor.

Stor efterfrågan

Bakgrunden är att den globala efterfrågan på textil väntas öka med 150 procent fram till 2050 – och det som framförallt efterfrågas är hållbara format för att producera kläder.

Svensk ull är biobaserad och återvinningsbar. Ull är naturligt antibakteriellt, temperaturreglerande, smutsavvisande och flamhärdigt. Det kan dessutom absorbera fukt upp till 30 procent av sin egen vikt.

De unika egenskaperna gör att kemikalier som PFAS eller biocider inte behöver tillsättas, vilket ofta görs för att andra material ska uppnå samma egenskaper.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Det mesta slängs

Årligen produceras ungefär 1 000 ton svensk ull, men mer än hälften slängs.

Istället importerar Sverige ungefär 1 745 ton förädlad ull i form av råull, kardad ull och garn.

Den paradoxen vill The Swedish Wool Initiativ göra något åt.

”Vi vill skapa förutsättningar för svensk industri att enkelt få tillgång till kvalitativ och konkurrenskraftig svensk ullråvara, samtidigt som vi hittar effektiva sätt att hantera logistiken så att fårägare och fårklippare kan få ett rimligt pris för sin ull”, säger Johan Sidenmark, projektledare inom framtidens material hos Axfoundation.

60 000 får

Det nya projektet leds av Axfoundation och Dalarna Science Park.

I Dalarna och norrut finns cirka 60 000 får som producerar ungefär 120 ton ull om året.

Planen är att skapa ett centrum i Dalarna och ett nationellt klassificeringssystem för ullen.

ANNONS

Samtidigt ska man utveckla innovativa, cirkulära produkter av svensk ull i samarbete med svenska varumärken i framkant.

”Högsta värdet”

”Genom piloten i Dalarna drar vi lärdomar om hur insamling av ull skulle kunna se ut nationellt. Effektiviteten i den svenska ullens värdekedja behöver öka så att all svensk ull kommer till användning till sitt högsta värde”, säger Lina Sofia Lundin, projektledare på Dalarna Science Park.

Modeföretag satsar

I projektet ingår allt från fårägare till modekedjor och företag inom heminredning och bygg.

”Det här är ett otroligt viktigt steg mot en hållbar och cirkulär industri”, säger Johan Sidenmark, Axfoundation.

Filippa K, Houdini Sportswear, Röyk, Tiger of Sweden, Woolie Design och Wool Rebel är några av deltagarna i projektet.

Läs mer:

Okända tillgången som ska gynna textilindustrin. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]