Nimbus rapporterar en kraftigt försvagad marginal för årets andra kvartal. Samtidigt syns en del ljusglimtar.
Svagt kvartal för Nimbus: "Nedgång för småbåtarna"
Mest läst i kategorin
Båtleverantören Nimbus har släppts sin kvartalsredovisning som visade en lägre vinst än man hoppats på.
Nimbus nettoomsättning för det andra kvartalet ökade med 4 procent från 724 miljoner kronor, under motsvarande period i fjol, till 756 miljoner kronor.
Men den organiska tillväxten minskade med 5,4 procent.
Ebita-resultatet uppgick till 83 miljoner kronor, vilket är en minskning från 132 miljoner kronor under jämförelsekvartalet.
Det operativa kassaflödet minskade till 96 miljoner kronor från 148 miljoner kronor.
Småbåtarna på nedgång
Till Dagens Industri säger vd Jan-Erik Lindström att man i resultatet ser hur de ekonomiskt pressade hushållen påverkar båtmarknaden.
Samtidigt strävar Nimbus efter att vara en leverantör av premiumbåtar, och det är i de segmenten som det går bäst. Försäljningen i Nordamerika går betydligt bättre än i Sverige och trots att det sålts färre småbåtar är de större båtarna fortsatt populära.
“Det andra kvartalet 2023 innebar en nedgång för småbåtarna men efterfrågan på större båtar kompenserar och är fortsatt god”, säger Lindström.
“Positiva signaler”
“I den här utmaningen så finns det positiva signaler”, konstaterar han. Pengarna och intresset finns men många väljer helt enkelt att avvakta med köpandet.
För att sammanfatta är Lindström nöjd med resultatet och det återstår att se hur marknaden utvecklas.
Nimbus Group tillverkar och säljer fritidsbåtar under varumärkena Alukin, Aquador, Bella, Falcon, Flipper, Nimbus och Paragon. Bolaget är noterat på Nasdaq sedan februari 2021.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra båtförsäkringar.