Löfbergs har stigit som en raket på kaffehimlen och fördubblat sin marknadsandel på några år. En succé överallt? Pinsamt nog bara ”nästan”.
Succé överallt – nobbas på hemmaplan


Mest läst i kategorin
Den som kör in i Helsingborg känner, på Ängelholmsvägen och strax innan vägen dyker och man kör ”Hälsan”, Hälsovägen, ner mot centrum, en distinkt doft.
Den kommer från Zoégas kafferosteri och är en doft som definierar staden.
På samma sätt känner varje person som besöker Karlstad doften från Löfbergs rosteri vid ”Kaffeskrapan”, en doft som kommer från ett kaffe som är så framgångsrikt att vi på Dagens PS i november kunde sätta rubriken ”Var fjärde kopp kaffe från Karlstad”.
Arvid Nordquist, Löfbergs, Gevalia och Zoégas är de fyra jättarna på svensk kaffemarknad, tillsammans med 90 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.
I Karlstad startade bröderna Löfberg kafferosteriet 1906. 119 senare kan det fortfarande familjeägda företaget konstatera att man gått från en marknadsandel på 11 procent 2019 till 23 procent 2024 och i en novembermätning till 24,6 procent av försäljningen i dagligvaruhandeln.
Färdigserverat hos kommunen
En succé i ett Karlstad där lila är en dominerande färg och hockeyarenan heter Löfbergs Arena och där kommunen serverar – ett helt annat kaffe.
För marknadsandelar hit och marknadsandelar dit, Löfbergs är en succé överallt utom hos Karlstad kommun.
Där har kommunen nämligen just upphandlat ett nytt avtal om vem som ska få leverera kaffe till kommunen.
Nu har Löfbergs serverat sin sista kopp.
”Vi kan inte i våra upphandlingar särbehandla lokala leverantörer”, skriver kommunens inköpschef Martin Magnusson till lokaltidningen VF.
Senaste nytt
”Mest fördelaktigt”
Kommunen kommer i fortsättningen – med dofterna från Löfbergs en påtår bort – servera Kahls kaffe i stället.
Motiveringen är enligt VF att bytet är det mest fördelaktiga enligt förhållandet mellan pris och kvalitet och därför blir det Kahls kaffe de närmaste fyra åren, oberoende av om besökare känt en helt annan arom på vägen till mötet med kommunen.
”Våra kaffeinköp ska konkurrensutsättas i enlighet med lagen om offentlig upphandling. Vi kan inte i våra upphandlingar särbehandla lokala leverantörer utan alla ska behandlas lika”, skriver Martin Magnusson i mejl till VF.
”Jag är övertygad om att det är viktigt för kommuninvånarna att vi som kommun agerar i enlighet med gällande lagstiftning och konkurrensutsätter våra inköp på det sätt som det ska göras”, tillägger han.
En tår för en påtår?
Det är man inte lika övertygad om i ”Kaffeskrapan”, där bland alla andra Löfbergs kommunikationschef Anders Thorén huserar.
”Tråkigt såklart”, säger han till Dagens PS om det uppmärksammade kommunbeslutet.
”Kommunen tyckte att Löfbergs kaffe smakade bäst och hade hållbarhetsfördelar, men det skiljde några ören per kopp i pris vilket avgjorde”, konstaterar han efter att ha tvingats bita i den sura kaffebönan, förlåt äpplet.
Dock kan han och övriga på Löfbergs sluta Karl XIV Johans valspråk till sitt bröst – ”Folkets kärlek, min belöning”.
Karlstad-borna sluter upp bakom sitt rosteri, säger Anders Thorén.
”Vi är överväldigade av engagemanget och alla positiva kommentarer vi får från kommuninvånarna”, säger han.
”Det värmer hjärtat”.
Var fjärde kopp kaffe från Karlstad. Dagens PS
Branschexperterna varnar: Snart kan kaffe kan bli en lyxvara. Dagens PS
Kaffets kris föder kreativitet – och nya foodtech-trender. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.