Dagens PS

Studie: De månaderna är anställda minst motiverade

Energinivåerna på jobbet är som lägst i juni. (Foto: Pexels/ Andrea Piacquadio)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 24 aug. 2020Publicerad: 21 aug. 2020

I en ny studie har runt 150 000 anställda världen över fått uppge sin motivationsnivå under olika månader. Tips till dig som chef: undvik att dra igång nya projekt i juni och november. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Undersökningsbolaget Brilliant Future har frågat över 146 000 anställda världen över om deras motivationsnivå och slagit ut resultatet baserat på vilken månad de tillfrågade besvarat undersökningen.

Toppar gör månaderna augusti och april, då 55 respektive 54 procent av de tillfrågade uppger att de är villiga att anstränga sig extra för företaget.

Vid sommarstarten och mitt under hösten är det däremot svårare att få fart på folk. I juni och november uppger bara 41 respektive 45 procent att de har extra motivation.

“Ta en avstämning efter semestern”

Augusti är även den månad flest anställda anser att de kan påverka sin arbetssituation. 36 procent av de tillfrågade anser att de kan göra så under månaden.

”Att medarbetare känner att de kan påverka sin arbetssituation hänger starkt samman med engagemang. Ett tips är att ta en avstämning ganska tidigt efter semestern, där man lyssnar på medarbetaren, frågar om de har fått några nya tankar och visar att man tar idéerna på allvar. Då kan man också undvika dippen i engagemanget som kommer senare under hösten”, säger Sofie Johansson analytiker och affärsutvecklare på Brilliant Future i ett uttalande.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]