Hundratals västägda flygplan står strandade i Ryssland. Nu strider försäkringsbolag och flygplanens ägare om vem som ska ta det ekonomiska ansvaret.
Strandade flygplan i Ryssland – vem betalar?
Mest läst i kategorin
Efter krigsutbrottet i Ukraina har hundratals västägda flygplan blivit kvar i Ryssland, strandade på marken och omöjliga att komma åt för sina ägare.
I stället har ägarna nu begärt ersättning från sina försäkringsbolag, vilka vägrat ersättning, skriver Financial Times.
MISSA INTE: Amerikanska microchip smugglas till Putins krig – så går det till
Försäkringsmiljarder
Försäkringsbolagens tes är nämligen att det faktum att flygplanen är strandade och tagna i beslag i Ryssland inte är en förlust ur en försäkringsaspekt.
Det kan tyckas vara en udda synvinkel om man inte är försäkringsbolag – men om man är ett sådant och krävs på miljarder även mätt i dollar, så tar man väl till de argument man hittar.
Miljardbelopp
Försäkringsbolagen står nu inför en stor rättegång i London High Court där flyglansleasingföretag kräver dem på dessa miljardbelopp.
AerCap, världens största ägare av kommersiella flygplan, riktar sina krav mot försäkringsbolagen AIG, Lloyd’s of London och Fidelis.
Efter Storbritanniens och EU:s sanktioner mot Ryssland begärde AerCap att de ryska flygbolag som leasat planen skulle lämna tillbaka dem.
Flygbolagen vägrade, registrerade om planen som ryska och fortsatte flyga med dem.
Vägrar betala
Totalt sett hamnade hundratals västägda flygplan i samma situation och det är inför de krav som det leder till, som försäkringsbolagen hävdar att beslagen av flygplanet inte är en förlust i försäkringarnas mening och vägrar betala.
AerCap väckte en stämningsansökan i London High Court mot sina försäkringsbolag i juni förra året.
I den begär man cirka 3,5 miljarder dollar för de 116 strandade flygplan och 23 motorer det handlar om.
Gemensam rättegång
I måndags beslutade justitierådet Christopher Butcher att AerCap-tvisten, tillsammans med en annan stämningsansökan, från Dubai Aerospace Enterprise mot elva försäkringsbolag inklusive AIG, tillsammans med ytterligare två stämningar ska behandlas i en gemensam rättegång som “kommer att spara avsevärd tid”.
Flyg är ett av de största områdena för väntade försäkringsförluster från Ukrainakriget.
För Lloyd’s of London gäller knappt hälften av de 1,6 miljarder pund som avsatts på grund av konflikten flygkrav.
Sker inte snabbt
“Jag tror inte att något kommer att hända spektakulärt snabbt,” sade Lloyds vd John Neal till FT förra veckan och lyfte fram komplexiteten i bevakningen och frågan om huruvida en försäkringsbar förlust har inträffat.
Läs även: Här är drycken som smakar allra bäst uppe i luften
Läs även: Flygplanen räcker inte till när resandet tar fart
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.