Spendrups och Stordalen ska sälja öl i Norge i ett nytt bolag. Där tar Petter Stordalens son klivet fram i rampljuset som styrelseordförande.
Stordalens son ska sälja öl
Mest läst i kategorin
Spendrups bryggeri skapar ett samarbete med dryckesgruppen Belmonte i Norge, ägd av entreprenören Petter Stordalen.
Samtidigt bildar man det gemensamma bolaget Pinnacle Brands, som ska sälja och marknadsföra Spendrups produkter i Norge.
Pinnacle Brands ska i första läget att ha fokus på försäljning av öl och cider till dagligvaruhandeln och restaurangmarknaden i Norge.
Spendrups har några av Sveriges mest väletablerade varumärken som Norrlands Guld, Mariestads, Pistonhead och Melleruds vid sidan av cidern Briska och Loka.
”Första bortamarknaden”
Genom Norrlands Guld finns man redan i dag på den norska marknaden och säljer ölen i delar av den norska dagligvaruhandeln.
”Målsättningen är att etablera Spendrups första heltäckande bortamarknad. Det finns redan idag en god varumärkeskännedom i Norge kring våra främsta varumärken och mottagandet av Norrlands Guld har gett mersmak”, säger Henrik Åström, relativt färsk vd för Spendrups.
I likhet med Sverige domineras den norska dryckesmarknaden av några få koncerner, i Norge två, och det anses finnas ett intresse för nya alternativ.
Genom det nya samarbetet tror sig Spendrups kunna etablera sig brett i Norge.
Ser stora möjligheter
”Jag ser stora möjligheter, vi blir en utmanare som kan skaka om lite med ett starkt erbjudande och kvalitetsprodukter i portföljen. Över tid har vi ambitioner att bli en av de ledande aktörerna på marknaden”, säger Petter Stordalen, ägare till Strawberry Equities.
”Det finns en långsiktighet hos både familjen Spendrup och familjen Stordalen vilket ger oss uthållighet i satsningen”, tillägger han.
Betalt och kvitterat
Berömmet kvitteras av Fredrik Spendrup, nu styrelseledamot i Spendrup Holding men med 13 år som vd för bryggeriet bakom sig.
”Vi kunde inte ha hittat en bättre partner än familjen Stordalen. Det känns betryggande att två starka familjeföretag med liknande värderingar och en långsiktig horisont gör den här resan tillsammans, intygar Fredrik Spendrup.
Satsningen på det gemensamma bolaget Pinnacle Brands blir även ytterligare ett steg ut i rampljuset för nästa generation Stordalen.
Sonen Jakob A Stordalen, 27, blir nämligen styrelseordförande för bolaget.
Läs mer:
Stordalen: “Första nya tanken sedan Henry Ford”. Dagens PS
Nu ska Stordalen ge valuta för pengarna. Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.