En nedläggning av Bromma kan göra att åtminstone fyra andra svenska flygplatser får läggas ner, enligt branschen. Den stora skurken? Flygskammen.
Stopp för Bromma kan stänga fler flygplatser
Mest läst i kategorin
Svenska regionala flygplatser är precis vad det låter som, ett samarbetsorgan för Sveriges regionala, icke statliga flygplatser.
SRF har i dagsläget 33 medlemsflygplatser, från Pajala i norr till den sydligaste, Kristianstad.
Nu befarar man att antalet blir färre – och att det sker i spåren av den troliga nedläggningen av Bromma som flygplats.
SRF slår larm om att när Bra nu väljer att lämna Bromma blir fyra andra orter utan flygförbindelser och fler riskerar att få lägga ned på sikt.
”Efter årsskiftet avvecklar Bra i princip hela sitt linjenät till alla våra regionala flygplatser även om några återuppstår”, summerar flygplatsorganisationen.
Fyra blir utan
I dagsläget opererar både SAS och Bra på Ängelholm, dit man fortsätter att flyga.
Däremot blir såväl Växjö, Kristianstad, Halmstad som Kalmar utan linjer. Samma sak gäller enligt SRF säsongsflygningarna till Sälen.
”För oss men förstås för en massa resenärer och företag är detta ett allvarligare besked än att Bromma töms på flygningar. Stockholm töms inte på flygningar. De flyttar från Bromma till Arlanda”, skriver SRF.
”På en utsatt svensk flygmarknad blir det nya samarbetet bra för SAS och Bra men inte för våra medlemsflygplatser”.
”Priset för flygskammen”
Flygplatsföreningen konstaterar att branschen varit i ett utsatt läge länge och att återhämtningen efter pandemin gått långsamt i Sverige.
Att det är så beror på en enda faktor, menar organisationen.
”Det är flygskammen. Den har nu etablerat sig och vi ser priset för den”, hävdar Peter Larsson, vd för SRF.
”Flygskammen har fått många resenärer tro att endast ställda flygningar kan minska flygets utsläpp. Fortsätter denna utveckling har vi snart inte kvar några flygbolag eller flygplatser i Sverige”, är den drastiska slutsatsen hos flyg-vd:n.
”Branschen utarmas”
”Beskedet att Bra lämnar Bromma är en verklig varningsklocka. Om vi inte börjar flyga igen i Sverige kommer fler linjer försvinna och hela flygnäringen riskerar till slut utarmas” är varningssignalen från Larsson som samtidigt pekar på utvägen.
”Samtidigt har vi lösningarna i våra egna händer. Vi kan öka flygandet och vi kan göra det på ett hållbart sätt. Köp biobränsle och rädda det svenska flyget. Det är bra för klimatet och det är bra för Sverige”, avslutar han.
Läs mer:
“Saknas förutsättningar” för Bromma flygplats efter nya avtalet. Dagens PS
Flygplatsen: “Vi kan ta över från Bromma i dag”. Dagens PS
Swedavia: Går inte driva Bromma vidare. News55
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.