Nyss rapporterades att Stena-sfären kommer passera den magiska omsättningsgränsen på 100 miljarder. Det var så här det började.
Mannen bakom Stena
Mest läst i kategorin
Sten Allan Olsson.
Så hette han – ynglingen från Donsö i Göteborgs skärgård, som genom vaket sinne och stor arbetsvilja byggde upp ett bolag som i dag är välkänt på många sätt över hela världen.
Att hans mellannamn var Allan, är det nog inte så många som känner till. För det förkortade han snart till bara en initial, A. Under företagsnamnet Sten A Olsson startade han sedan sin bana.
Hans personliga bakgrund var det liv som levdes på Donsö. En ö där dagarnas ljusa timmar behövde användas till det som måste göras för att livet skulle kunna levas.
Stens far, Gustav Olsson, skepparen och kaptenen på sin egna skonare. Han lärde sin son vad arbete var, men också att det egna företagandet erbjöd så mycket mer – om man bara lade manken till.
23 år gammal, 1939, registrerade så den unge man sitt första bolag. Affärsidén var att handla med järnhaltigt och icke-järnhaltigt skrot, trasor och rågummi.
Tajmingen kunde inte ha blivit bättre. Andra världskriget stod för dörren och i brist på nyproducerade produkter, fick handeln med återvunnet material god fart.
Bra tajming
Under kriget och de närmaste åren därefter, växte bolaget så det knakade. Sten A Olsson fick se sitt bolag växa som resultat av hans höga arbetsmoral och hårda tempo.
Snart förstod han också vikten av bra transporter.
Om han kunde addera det till sin växande skrothandel, fick han bättre kontroll på transporterna och kunde hämta och leverera – utan att vara beroende av tredje part.
1948 bildades så Stena-rederiet och snart drev bolaget två egna lastfartyg och 12 inhyrda som fraktade egna och inhyrda laster utefter kusterna.
Senaste nytt
God ekonomi
Efterkrigstidens goda ekonomiska förutsättningar hade gjort att svensken hade råd att börja resa. Sten såg snabbt möjligheterna i detta och började 1962 att köra passagerartrafik mellan Göteborg och Skagen.
Färjetrafiken gick bra och 1965 utvidgades den till att även köra på Kiel i Tyskland.
Verksamheten klövs
De två ytterst skilda verksamheterna inom bolaget, resulterade i att det klövs i två separata bolag 1972: Stena Metall och Stena Line.
Samma år började också sonen att arbeta i bolaget och kunde 1983 ta över vd-stolen och ledningen från sin far.
Sedan dess har framför allt Stena Metallkoncernen vuxit till dagens mångmiljardindustri, där företaget under vägen köpt upp ett antal konkurrenter för att stärka sin marknadsplats.
Vd:n sitter kvar
I dag spänner Stena Metall över Stena Recycling, Stena Aluminium, Stena Stål, Stena Oil, Stena Confidential, Stena New Ventures, Stena Metall Finans och HaloSep.
Dan Sten Olsson är numera hedersordförande i styrelsen.
Om en stor man finns det alltid många historier. Så självklart även om Sten A Olsson.
En av de mest berättade är när han en dag var ute och besökte sina gamla vänner på Donsö. En av dem var barndomskamraten Artur som aldrig lämnat ön utan jobbat som skomakare på vintern och ålfiskare på sommaren.
Artur var en mycket noggrann man, så när han och Sten A satt i Arturs städade och ordnade verkstad, kommenterade Sten A läget:
“Det har trots allt gått bra för dig här på Donsö, Artur”.
“Dä kunne dä gjort för deg mä, um du stannat kvar här på öa och skött deg!”, svarade Artur.
Läs mer:
Om bolaget i dag. (Dagens PS)
Mer klassiker:
Mysteriet bakom Amelia Earharts försvinnande
Kulturentreprenörerna som satte Sverige på kartan
Världens första frankerade kuvert säljs på auktion
Svensken som skapade världens bästa jukebox
ANNONS
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.