Dagens PS

Staten är på väg att kväva sjöfarten

Hamnbolag ilskna på Sjöfartsverket
Norra delen av Vänern – Sveriges största insjö och en transportled sjöfartens företrädare vill utnyttja betydligt mer framöver. (Foto: Patric Söderström/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 28 mars 2025Publicerad: 28 mars 2025

Sjöfartsverket sänker sjöfarten i våra stora insjöar och riskerar de miljardinvesteringar som gjorts. Nu kräver hamnbolagen en ny politik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Först investeringar – sedan avgiftshöjningar som sänker investeringarna. Nu är företrädare för näringsliv och sjöfart i och kring Mälaren och Vänern upprörda över regeringen.

Regeringen har stått bakom investeringar på 2,9 miljarder kronor av skattemedel i Mälarprojektet, där en ombyggnation av Södertälje sluss och farledsmuddring i Mälaren ingår.

ANNONS

I Södertälje har kanalen muddrats och breddats under vattenytan, slussportarna bytts ut och slussen fått en längre och bredare placering

En central tanke i projektet är att ”förbättra infrastrukturen för sjöfarten på Mälaren” så att ”järnvägen och vägnätet, som är hårt belastade, avlastas”, skriver Södertälje kommun på sin hemsida.

Hamnar i kris: Lägsta godstrafiken på 21 år. Dagens PS

Viktig partner för näringslivet

I och vid Vänern finns Vänerhamn, med en årlig godsvolym motsvarande mer än 2,8 miljoner ton och fem moderna terminaler, vilket gör Vänerhamn till en viktig partner för den mellansvenska industrin och handeln.

Just nu är man i gång med att bygga sitt nya pelletsmagasin i Kristinehamns hamn, där pellets från Moelven i Karlskoga, upp till 7 200 ton åt gången, ska lagras i väntan på utlastning.

Nu har företrädare för hamnarna i Mälaren och Vänern, tillsammans med regionernas näringsliv, alltså ilsknat till och menar att Sjöfartsverket sänker insjöfarten – i strid med uttalade politiska mål.

ANNONS

”Sjöfartsverket, med sitt planerade sparpaket och de chockerande avgiftshöjningarna på 53 procent över tre år, är på väg att kväva sjöfarten på Sveriges insjöar, trots att just insjöfart är en nyckel för överflyttningen av gods”, skriver de sex undertecknarna av en debattartikel hos Transportnytt.

Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.

ANNONS

Senaste nytt

Saboterar investeringarna

Det riskerar dessutom att göra de stora investeringar som gjorts mindre meningsfulla, menar företrädarna.

”Företag har etablerat sig i regionen där sjöfarten spelat en avgörande roll, och även Mälarhamnar har investerat för att möta näringslivets behov. I Vänern har Vänerhamn en liknande situation under kommande år, och tillsammans har vi mer än 4 000 000 ton gods per år som nu riskerar att påverkas”, understryker de.

Det här slår mot miljön och mot ambitionen att flytta gods till sjöfart, konstaterar kvintetten.

”Regeringens ambition om att flytta mer gods från väg till sjö blir även den meningslös när insjöfarten riskerar att bli olönsam. Transporterna kommer att tvingas tillbaka på vägarna, med ökad trängsel, högre klimatpåverkan och mer slitage och underhållskostnader som följd”, menar de sex.

Sjöfarten kan nyttjas mer

Det finns redan nu en obalans där insjöarnas transportkapacitet bara utnyttjas till 20 procent samtidigt som järnvägen är överbelastad till 120 procent av sin kapacitet, påpekar hamnföreträdarna.

ANNONS

”Sjöfarten är det enda transportslaget som tvingas bära sina egna kostnader fullt ut, medan väg- och järnvägstransporter till stor del finansieras av skattemedel. Det är en snedvriden konkurrens som hämmar utvecklingen, och driver upp transportkostnaderna i onödan”, dundrar företrädarna för Mälarhamnar, Vänerhamn, Yara, Mälarenergi, Handelskammaren Mälardalen och Handelskammaren Värmland.

Mer gods – färre fartyg. Dagens PS

Luleå hamn avbryter upphandling – inga godkända anbud. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig. Få 20 % rabatt med koden PSUnlocked.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]