“Jag kommer inte kommentera detta mer i media”, skriver kända influencern Kenza i sin blogg.
Sociala mediestjärnan stäms av KO
Mest läst i kategorin
Konsumentombudsmannen anser att Kenza Zouiten – som bland annat är medgrundare av klädmärket Ivyrevel, där både H&M och det tyska ehandelsbolaget Zalando är delägare – gjort sig skyldig till smygreklam i flera inlägg i sociala medier.
Det är bakgrunden till stämningen, berättar KO i ett pressmeddelande.
Stämningen gäller flera inlägg för solglasögon av ett visst märke från tidigt 2017. Inläggen publicerades på Instagram, Facebook och Youtube och saknade reklammärkning, vilket anses vara ett brott mot marknadsföringslagen.
“Jag bar solglasögonen på bilderna för att jag genuint tyckte om dem och inte för att det fanns en överenskommelse bakom. Inläggen som jag fått betalt för och som står med i vår överenskommelse kring vårt samarbete har jag självklart reklammarkerat. Nu tar en domstolsprocess vid och så småningom får vi se vad domstolen kommer fram till. Jag kommer inte kommentera detta mer i media”, skriver Kenza i sin blogg.
“Det är viktigt att den som följer en influencer enkelt ska kunna se när ett inlägg är reklam och när det är något som personen berättar om eller visar upp som privatperson, utan att ha fått betalt”, säger Gunnar Wikström, processråd på KO, och fortsätter:
“Det här är en relativt ny och stor reklammarknad och därför tycker KO att det är viktigt för både branschen och konsumenterna att få vägledande domar på området. Det ska vara tydligt både för företag och följare vad som gäller”.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.