Dagens PS

Stagnation på krogen – utom här

restaurang
Våra hotell – en allt mer populär restaurang. Här Sign vid Norra Bantorget som får illustrera en tydlig trend inom branschen. (Foto: Janerik Henriksson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 11 mars 2024Publicerad: 11 mars 2024

Varken plus eller minus på notan. Restaurangbranschen i Sverige stod still under sista kvartalet 2023 – med ett markant undantag.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Restaurangindex publiceras kvartalsvis för att följa utvecklingen inom restaurangbranschen, kategorivis.

Statistiken tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörerna och Livsmedelsgrossisterna och presenteras av den fjärde partnern, SCB.

När SCB nu redovisar försäljningen för svenska restauranger under fjärde kvartalet 2023 är det minimala förändringar, tiondelar av procent hit och dit, som varken får bearnaisesåsen att darra eller majonnäsen att skära sig.

Marginellt

Totalt har restaurangförsäljningen ökat med 5,5 procent från sista kvartalet 2022 till motsvarande kvartal 2023, om man mäter i kronor och ören.

Använder man det mer rättvisande måttet ”volym” stannar ökningen vid 0,2 procent för restaurangnäringen i dess helhet.

Fortsatt räknat i volym är minskningen störst för kaféer och konditorier, minus 4,7 procent, samt för nöjesrestauranger, pubar och barer där minskningen är 4,8 procent mätt i volym.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Räddar branschen

En kategori sticker dock ut i positiv riktning, och det är hotellens restaurangförsäljning.

ANNONS

I löpande priser ökade den med 16,1 procent och även mätt i volym är ökningen markant – 10,3 procent upp.

”Försäljningsvolymen gick ner i de flesta kategorier medan hotellens restaurangförsäljning ökade. Detta väger upp de i övrigt negativa resultaten vi ser i branschen”, konstaterar SCB:s statistiker Samuel Hederén helt korrekt.

Så här har restaurangbranschen utvecklats på ett år

Total restaurangförsäljning – värde 5,5 procent, volym 0,2 procent

Hotellens restaurangförsäljning – värde 16,1 procent, volym 10,3 procent

Kaféer & konditorier – värde 0,4 procent, volym –4,7 procent

Snabbmatsrestauranger – värde 4,5 procent, volym –0,7 procent

Lunch- och kvällsrestauranger – värde 6,0 procent, volym 0,7 procent

Trafiknära restauranger – värde 4,7 procent, volym –0,6 procent

ANNONS

Nöjesrestauranger, pubar, barer – värde 0,2 procent, volym –4,8 procent

Personalrestauranger – värde 2,6 procent, volym –2,5 procent

(Siffrorna gäller fjärde kvartalet 2023 i jämförelse med motsvarande kvartal 2022)

Läs även:

Konkursrekord: Krogbranschen dukar under – Dagens PS

Lyxhotell mjölkar gästerna på skyhöga avgifter – Dagens PS

Här är landet där du äter bäst i hela världen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]