Public Service-företaget Sveriges Radio utökar den del av budgeten som satsas på poddar för varje år som går, skriver Breakit. “Visionen är att alla Sveriges Radios 1500 journalister på ett eller annat sätt ska vara involverade i podcastarbetet på några års sikt”, säger SR:s Caroline Pouron, digitalt utbudsansvarig på SR.
SR: Segmentet för poddar ska växa
Mest läst i kategorin
Resurserna som öronmärks för segmentet har ökat i takt med lyssnarna som väljer poddformatet. Fortfaranden finns det en stor åldersklyfta, där yngre lyssnare väljer podd och äldre slår på radion. Totalt når SR omkring 7 miljoner lyssnare varje dag, radio och poddar inräknat. Varje vecka uppgår räckvidden för SR:s poddar till närmare 2,4 miljoner lyssnare, enligt Pouron.
Exakt hur många som lyssnar ett poddavsnitt når är svårt att mäta eftersom det mäts i antal enheter som laddar ner avsnittet. Men att antalet enheter blir större står klart i statistiken.
SR räknar med att den positiva trenden för poddar kommer att fortsätta. Hon vill därför att SR genomföra nya satsningar på segmentet.
”Vi är till för publiken och vi följer deras intresse och rörelser. Vi ser ju att det finns ett stort intresse för poddar och i synnerhet poddar med tydlig publicistisk prägel. Visionen är att alla Sveriges Radios 1500 journalister på ett eller annat sätt ska vara involverade i podcastarbetet på några års sikt”, säger Caroline Pouron.
Läs också:
Expert: Acast kan rusa igen
Årets bästa sommarpratare – och vilka du ska hoppa över
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.