Förra veckan ifrågasatte vi hur elbilsmarknaden mår och fungerar. Artikeln har gett upphov till en debatt som branschen absolut borde ta.
Sprickan på elbilsmarknaden
Mest läst i kategorin
När glappet mellan en marknads olika parter blir för stort, då uppstår en spricka som mellan två kontinentalplattor.
När sprickan uppkommer är det upp till parterna att upptäcka den och sedan agera på den. Att nonchalera den är en taktik. Att se den, reagera och förhoppningsvis sedan agera på den, är en annan – kanske lite mer framgångsrik taktik.
Inte enkelt
Att elbilsmarknaden inte är en enkel spelplan, är inte svårt att upptäcka. Här finns sedan länge åtminstone två kontinentalplattor men en rejäl spricka mellan sig.
På den ena plattan står producenterna. De som tillverkar bilarna som marknaden sedan ska ta till sig.
På den andra plattan står politikerna. De som ska ta den globala miljödiskussionen till lokal handling. De som ska hitta styrmedel och smörjmedel så den så kaklade gröna omställningen går så smidigt och snabbt som möjligt.
Senaste nytt
Den som ska betala
På den tredje plattan står de som på sista raden ska bekosta hela kalaset – konsumenterna. Det är de som ska ta beslutet om att köpa en miljöbil istället för en emissionsbil. Det är de, som utifrån producenternas marknadsföring och politikernas beslut, ska koka ned det hela till en köksbordsekonomi.
Det går nog inte att komma ifrån att dessa tre parter står på varsin platta. Men ska inte plattorna börja skava mellan varandra – då måste sprickan mellan dem bevakas och smörjas om behov uppstår.
Resultatet av förra veckans artikel om elbilsmarknaden är ganska så tydligt. Sprickorna mellan konsumentplattan och de övriga två, skaver faktiskt ganska så ordentligt.
Konsumenten är inte nöjd över hur marknaden för elbilen hanteras. Förtroendet för de politiska beslut som tas, står på gungfly. Tillverkarnas svar på hållbarhet, räckvidd och ägande över tid, är alltför svävande för att konsumenten ska känna sig trygg.
De som dock redan äger en elbil, är till stora delar nöjda med produkten tekniskt sett. Den levererar och fungerar oftast som tänkt. Alltså rör inte metadiskussionen om marknaden elbilen som produkt speciellt mycket.
Står på samma grund
Att samhället i grunden behöver förändra den nuvarande synen på utsläpp, är dock de flesta helt överens om. När de löften, den information och de fakta som presenteras inte känns trovärdiga, tenderas även den inställningen att naggas i kanten.
När sprickan mellan kontinentalplattor inte uppmärksammas eller smörjs, då kan det resultera i en jordbävning. Så låt oss hoppas att bilbranschen på sin platta och politikerna på sin platta, ser hur väsentligt det är att ta hand om sprickan mot konsumenterna.
Annars kan det bli riktigt illa.
Läs mer:
Marknaden för elbilar – ett modernt vilda västern (Dagens PS)
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.