Dagens PS

"Sportswashing" – företag tvättar varumärket med fotbolls-EM

Företag fotbolls-EM
Företag och nationalstater sponsrar gärna idrottsevenemang för att tvätta sitt rykte, så kallad "sportswashing". (Foto: TT)
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs
Uppdaterad: 14 juni 2021Publicerad: 14 juni 2021

Fenomenet där företag använder sport för att tvätta varumärket kallas för “sportswashing.” Fotbolls-EM är inget undantag. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att använda idrott för att förbättra sitt rykte är en välkänd metod bland företag stora som små. Det är hela poängen med att sponsra ett idrottsevenemang, att få exponering för sitt varumärke i en miljö som upplevs som positiv.

Metoden kallas för “sportswashing”, en ordlek på engelskans “whitewashing”, en metafor betyder att rentvå eller täcka över laster, brott eller skandaler med hjälp av att framhålla något annat positivt.

Användes av Mussolini och Hitler

Fenomenet är välkänt i sportvärlden och används gärna av nationalstater, men även företag och individer. Mängder av mästerskap tilldelas diktaturer som (ofta med mutor) velat framhålla sitt land på världsscenen med hjälp av sportevenemang och på så sätt ta bort uppmärksamheten mot brott mot mänskliga rättigheter. Redan fotbolls-VM 1934 i Italien och OS i Berlin 1936 användes av Benito Mussolini och Adolf Hitler i propagandasyften.

Bland de mest kritiserade mästerskapen i nutid finns fotbolls-VM i Ryssland 2018, det kommande VM i Qatar 2022 och de olympiska vinterspelen i Ryssland 2018 och i Kina 2022.

Beloppen är enorma, i mars 2021 sade människorättsorganisationen Grant Liberty att bara Saudiarabien har spenderat minst 1,5 miljarder dollar på påstådda sporttvätt-aktiviteter. Just Saudiarabens försök att köpa fotbollsklubben Newcastle United häromåret ledde till en stor diskussion om fenomenet i Storbritannien.

“Tvätta bort lite blod…”

Huruvida metoden är effektiv är svårt att säga, men man kan konstatera att den är mycket vanlig. Flera av världens största sporter och idrottsklubbar sponsras av länder och företag som har suspekta affärsmodeller i övrigt.

I ett långt reportage om fenomenet i The Guardian från 2019 målas upp ett stort nät av suspekta företagsintressen i världens största fotbollsklubbar, där bland annat Manchester City ägs av emiratet Abu Dhabi och Paris Saint-Germain av Qatar, Bayern München sponsras av olje- och gasbolaget Gazprom, Arsenal får pengar av Rwanda, etcetera in absurdum.

ANNONS

“Sportswashing beskriver hur idrott används för att tvätta ett rykte, för att skyla över lite brott mot mänskliga rättigheter, för att tvätta bort lite blod”, skriver The Guardian som menar att just fotbollen med dess enorma pengasummor är särskilt drabbat.

“I stället för att verkligen hantera missbruk har många länder med grymma mänskliga rättighetsregister en vana att anlita dyra PR-företag – och fotbollsägande kan vara en annan form av PR”, skriver tidningen.

Sverige inget undantag

Men vilka är vi att döma? Det är betydligt svårare att säga nej till pengarna när det gäller just ditt lag eller ditt land, och svårt att sätta gränser om vilka som borde lämnas utanför sporten. Är ryska oljebaroner med fotbollsintresse värre än amerikanska hedgefondkapitalister som sponsrar sport? Som The Guardian skriver: “Låt den som är utan ett lukrativt saudiskt vapenkontrakt kasta den första stenen.” Alltså, inte Sverige i alla fall. 

Det nuvarande mästerskapet är inget undantag. När Sverige i kväll möter Spanien i premiären finns ökända företag som sponsorer av fotbolls-EM 2021, bland annat ryska olje- och gasjätten Gazprom, enorma utsläppare av fossila bränslen och flygbolaget Qatar Airways, flaggskeppsföretag i nationen där tusentals arbetare dött i byggen av nya arenor inför VM nästa år.

Men det är glömt när pipan blåser, vilket ju är hela poängen. Heja Sverige!

Läs mer: Zlatan gled runt i sin Ferrari i Stockholm – igen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

Daniel Jacobs
Daniel Jacobs

Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]