Amerikanska snabbmatskedjor är hårt drabbade efter pandemin – och det är en grupp som får ta den största smällen.
Snabbmatskedjorna går på knäna – de drabbas hårdast
Mest läst i kategorin
Under det senaste året har flera stora franchisetagare hos amerikanska snabbmatskedjor som Burger King, McDonald’s, Popeyes och Hardee’s börjat ansöka om konkursskydd, rapporterar Fast Company.
Nyligen ansökte Starboard Group, en stor Wendy’s-franchisetagare i Florida, om skydd för 73 restauranger. I sin ansökan pekade Starboard på flera bakomliggande faktorer: förändrande konsumtionsvaror efter pandemin, ökade driftskostnader och högre räntor.
Även Premier Kings, en annan stor franchisetagare med 172 Burger King-restauranger i USA, har deklarerat konkurs av samma makroekonomiska skäl – trots försäljningssiffror på 233 miljoner dollar under förra året.
Läs mer: Nya rön: Snabbmat lika farligt som alkohol
Skyller på ledningen
Men Starboards vd Andrew Levy beskyller även Wendy’s ledning för att ha krävt omfattande omorganisering av verksamheten, vilket lett till “betydande utgifter” med “måttlig eller ej likvärdig avkastning”.
Franchisetagarna får därmed ta den största smällen för snabbmatskedjornas beslut.
Många som driver restauranger kämpar redan med höga skuldnivåer och nu når även de största aktörerna den smärtsamma punkten där man måste söka statligt stöd för att kunna omstrukturera sina skulder.
Patrick Doyle, ordförande för Burger Kings moderbolag Restaurant Brands International, medger att hela branschen försöker hantera “för många risker samtidigt” – och att pandemin skapat en snöbollseffekt för redan överbelånade franchisetagare.
Står inför ytterligare problem
Flera stora geografiskt spridda franchisetagare för Burger King har redan fallit, som tillsammans drev över 200 stängda restauranger i USA. Snabbtmatskedjan har flaggat för att ytterligare 400 restauranger kommer behöva stängas i år.
Det är också värt att notera att de franchisetagare som hamnat i svårigheter ofta står inför ytterligare problem. Exempelvis anklagades Andrew Levy för att ha använt företagets lån för personliga ändamål.
McDonald’s har meddelat att de från och med nästa år kommer att höja avgifterna för USA-franchisetagare från 4 procent till 5 procent av företagets årliga intäkter.
Relaterad läsning:
Från burgarsuccé till konkurs: Grundaren berättar
Läs mer:
Subway säljs – en era går i graven
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.