Som vi ser får coronaviruset stora effekter även utanför det rent medicinska lidandet. Inte minst upplever många företagare just nu hela sin affär haverera. Men enligt temat ”nöden är uppfinningarnas moder” ritas nu kartan om i rasande fart när det gäller sättet att arbeta och bedriva affärer på. Branscher som tidigare byggt på att människor träffas fysiskt flyttar ut på nätet. Coacher, föreläsare och yogalärare är exempel på yrkesgrupper som nu hittar nya vägar och erbjuder sina kunder digitala tjänster. Möt några av dem här på Dagens PS.
Småföretagare hittar nya arbetssätt i coronakrisen
Mest läst i kategorin
Mötesbranschen, gym och en mängd andra branscher som byggt på att människor befinner sig på samma plats fysiskt behöver nu stänga ned hela sin verksamhet. Därför inser många att de blixtsnabbt måste ändra sitt sätt att göra affärer – eller riskera att gå under.
Här erbjuder dagens digitala plattformar smarta möjligheter för företagare att snabbt ställa om sina affärer för att kunna möta sina kunder på nya sätt. Det kan bli ett sätt att undvika en extremt pressad ekonomisk situation, som i värsta fall kan leda till konkurs.
Coacher
En sådan är Sophie Hedberg, som bedriver coachingprogram för chefer, primärt kvinnor, i både näringsliv och offentlig sektor.
”Traditionellt har coaching byggt på att man träffas fysiskt med sin klient. Men jag har redan tidigare utvecklat sätt att arbeta över nätet, eftersom jag har en hel del klienter som bor i andra länder, på andra kontinenter och runt om i Sverige, berättar Sophie Hedberg och fortsätter:
”När kunderna väl testat att bli coachade över nätet märker de hur bra det fungerar. De flesta av mina kunder genomför redan digitala möten med mig, blandat med fysiska eftersom det är ett smidigt komplement till redan pressade agendor. Men bara under senaste veckan ser jag att lejonparten av min coachning kommer att ske digitalt, i alla fall ett tag framöver”.
”Eftersom många chefer nu är mer pressade än någonsin för att klara av den nya vardag vi alla kastats in i behöver de snabbt kunna boka in och genomföra coachingar med mig för att få det stöd och de verktyg de behöver och då är det digitala alternativet överlägset.”
Yogalärare
Även yogalärare har av tradition mött sina kunder på yogamattan i en lokal. Det har funnits ett fåtal som erbjudit yoga på nätet, men då har det primärt handlat om ett komplement och ett sätt att marknadsföra sig. Det ändras nu. Exempelvis måste alla de yogalärare som erbjuder klasser genom gymjätten SATS snabbt hitta nya vägar. En av dessa är yogaläraren Monika Björn, som via sitt Instagramkonto meddelar att ”eftersom mina öppna klasser är inställda i två veckor livesänder jag yoga här på Insta”.
Föreläsare
Föreläsare är ännu en yrkesgrupp som växt snabbt under de senaste åren och som samlat sina åhörare på fysiska platser. Deras verksamhet stängs i praktiken nu ned, trots att det är tillåtet att samla grupper med färre en 500 deltagare. Många kunder vill helt enkelt inte ta risken. En sådan mycket uppskattad föreläsare är kriminologen och författaren Maria Dufwa.
På sitt Instagramkonto har hon lagt ut ett klipp där hon säger: ”Nu har mina föreläsningar, precis som alla andras, blivit inställda. Alla ni som sagt till mig att jag skulle kunna genomföra föreläsningarna digitalt – snälla hör av er till mig med tips på hur jag kan göra detta.”
Kontakta Dagens PS om du har andra exempel på verksamheter som flyttar ut på nätet i spåren av coronaviruset. Mejla på [email protected]
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.