Se upp för de klassiska minorna om du ska nå ut med företagets budskap.
Undvik tabbarna på sociala medier
Mest läst i kategorin
“Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av”, konstaterar Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö, på sajten Driva Eget.
Han är expert på sociala medier och hjälper företag att marknadsföra sig där.
Hans råd att är att skippa reklamen och i stället skapa ett mervärde för läsarna och de presumtiva kunderna.
Vidare bör man, tycker han, rikta in sig på specifika målgrupper och skräddarsy budskapen.
I övrigt är hans råd att fokusera på kunden i stället för på sig själv, dessutom anser han att den sociala medie-strategin bör vara flexibel så att den kan ändras snabbt vid nya förutsättningar.
Det är också viktigt att följa upp hur läsarna interagerar och helt sonika spola sociala medier som ändå inte uppdateras.
Slutligen är hans rekommendation på Driva Eget att våga testa, analysera och utvärdera den digitala marknadsföringen.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.