Dagens PS

Undvik tabbarna på sociala medier

Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 nov. 2019Publicerad: 26 nov. 2019

Se upp för de klassiska minorna om du ska nå ut med företagets budskap.

ANNONS

Mest läst i kategorin

“Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av”, konstaterar Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö, på sajten Driva Eget.

Han är expert på sociala medier och hjälper företag att marknadsföra sig där.

Hans råd att är att skippa reklamen och i stället skapa ett mervärde för läsarna och de presumtiva kunderna.

Vidare bör man, tycker han, rikta in sig på specifika målgrupper och skräddarsy budskapen.

I övrigt är hans råd att fokusera på kunden i stället för på sig själv, dessutom anser han att den sociala medie-strategin bör vara flexibel så att den kan ändras snabbt vid nya förutsättningar.

Det är också viktigt att följa upp hur läsarna interagerar och helt sonika spola sociala medier som ändå inte uppdateras.

Slutligen är hans rekommendation på Driva Eget att våga testa, analysera och utvärdera den digitala marknadsföringen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]