Dagens PS

Så får du en slagkraftig logotyp

I artikeln får du tips på vilken logotyp som fungerar mest effektivt. (Foto: TT)
I artikeln får du tips på vilken logotyp som fungerar mest effektivt. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 23 sep. 2019Publicerad: 23 sep. 2019

Forskare avslöjar i ny studie vilken strategi som är bäst. Missa inte det!

ANNONS

Mest läst i kategorin

Smartast för företag är att satsa på en logotyp som direkt berättar vad företaget sysslar med.

Den logotypen är mest effektiv, enligt en ny studie som publicerats i Harvard Business Review, skriver Kvalitetsmagasinet.

Forskarna har kikat på och analyserat 600 logotyper och jämfört dessa med värderingen av varumärket i respektive fall.

Slutsatsen är att beskrivande loggor fungerar bäst. De gör det enklare för kunden att förstå vad företaget har för verksamhet, vilket lyfter försäljningen.

Dock finns det undantag från regeln, framgår det, åtminstone när det gäller hamburgerjättar som Burger King och McDonald’s, som forskarna studerade. Där är det inarbetade varumärket, M, som står för McDonald´s, effektivast.

Men generellt sett är beskrivande logotyper alltså mest framgångsrika, och särskilt nya företag vinner på visuell igenkänning i loggan på sina respektive marknader, enligt studien.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS