Forskare avslöjar i ny studie vilken strategi som är bäst. Missa inte det!
Så får du en slagkraftig logotyp
Mest läst i kategorin
Smartast för företag är att satsa på en logotyp som direkt berättar vad företaget sysslar med.
Den logotypen är mest effektiv, enligt en ny studie som publicerats i Harvard Business Review, skriver Kvalitetsmagasinet.
Forskarna har kikat på och analyserat 600 logotyper och jämfört dessa med värderingen av varumärket i respektive fall.
Slutsatsen är att beskrivande loggor fungerar bäst. De gör det enklare för kunden att förstå vad företaget har för verksamhet, vilket lyfter försäljningen.
Dock finns det undantag från regeln, framgår det, åtminstone när det gäller hamburgerjättar som Burger King och McDonald’s, som forskarna studerade. Där är det inarbetade varumärket, M, som står för McDonald´s, effektivast.
Men generellt sett är beskrivande logotyper alltså mest framgångsrika, och särskilt nya företag vinner på visuell igenkänning i loggan på sina respektive marknader, enligt studien.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.