Dagens PS

Här är tipsen för att undvika utbrändhet

Digitalt utbränd Teams
App, app, app! Har du för många appar? Det kan göra dig sjuk. Foto: Hutomo Abrianto/Unsplash
Joel Durén
Joel Durén
Uppdaterad: 02 juli 2019Publicerad: 02 juli 2019

För att du och ditt företag ska kunna växa och blomstra behöver du först ta hand om dig själv och din passion. Nyckeln till att undvika utbrändhet är att ställa sig själv tre viktiga frågor.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det menar gästskribenterna Clay Mathile och Joni Fedders på sajten Entrepreneur. Radarparet är grundare, respektive styrelsemedlem, för bolaget Aileron som hjälper företag med hållbar tillväxt.

Mathile och Fedders listar tre livsviktiga frågor som varje småföretagare och entreprenör måste ställa till sig själv – för att inte gå in i väggen:

Först behöver du fastställa vad du behöver från ditt företag. Allt från finansiella till emotionella behov är värda att utforska – och se till att skriva ner allt du kommer på, förklarar artikelförfattarna.

Vidare måste du enligt artikeln ställa den tuffa frågan: vad behöver jag från mitt team? Det kan kännas svårt att ställa raka krav på dina medarbetare enbart baserat på dina egna behov, och ännu svårare att motivera förändringar. En bra strategi är att basera alla argument kring företaget, affärsidés och målvisionen – och Mathile och Fedders påminner också om att alltid vara öppen och ärlig i sin ledarstil.

Avslutningsvis kan det finnas förlegade “regler” och normer som du måste släppa för att både du och ditt företag ska må bra. De flesta vedertagna sanningar om företagande är rätt generella och inte till för alla, menar artikelförfattarna – och du kan ändra eller slänga ut regler helt efter eget huvud.

Att återuppväcka glöden kan ta sin tid – men det är också en ypperlig möjlighet att utmana alla sidor av företaget.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]