Mitt i brinnande pandemin, när företag och deras anställda är mer beroende än någonsin av bra uppkoppling, hackar tjänsterna.
Bredbandsleverantörer får skräpbetyg – missnöjet utbrett
Mest läst i kategorin
I drygt ett halvår har distansjobbandet blivit ett vanligt inslag i Sverige. Företagen vill undvika så långt det är möjligt att coronaviruset sprids och låter medarbetarna arbeta hemifrån.
Samtidigt visar Svenskt kvalitetsindex, SKI, att bredbandsleverantörerna inte svarar upp till kraven när svenskarna bytt ut fysiska möten till digitala möten och i allt högre utsträckning jobbar hemifrån.
Gränsen för djupt missnöje snubblande nära
Bredbrandsbranschen som helhet når endast upp till drygt 63 poäng, vilket är en minskning med två procentenheter från förra året, rapporterar TT en artikel på DN.se.
“Vi brukar säga att gränsen för när kunder börjar bli riktigt missnöjda är vid 60 poäng, och den gränsen börjar man närma sig nu efter flera års uppgång. Jag skulle vilja säga att det här är en tydlig signal till operatörerna om att man måste bli bättre, helt enkelt”, säger Johan Palmer, vd för Svenskt kvalitetsindex, till nyhetsbyrån.
Allra sämst i mätningen placerar sig Com Hem, som inte ens når upp till 60 poäng i kundbetyget.
Bäst i klassen är Bahnhof.
Så här rankar kunderna bredbandsleverantörerna i undersökningen, som bygger på 4222 intervjuer under september och oktober i år:
Bahnhof: 72,4
Ownit: 68,0
3: 66,3
Tele2: 65,9
Telia: 64,6
Branschen som helhet: 63,6
Telenor: 63,0
Övriga: 60,9
Com Hem: 58,9
Källor: TT och Dagens Nyheter
Läs även: EU fruktar bredbandskrasch – vädjar till streamingtjänster »
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.