Lastbilsjätten Volvo kan åka på pumpen rejält med sin batterisatsning i Mariestad – ett par-tre grodar kan sätta stopp för projektet med tusentals jobb.
Små grodarna inte lustiga att se – för Volvo
Mest läst i kategorin
Det är EU:s förordning om artskydd som, om det vill sig illa, kan kullkasta AB Volvos planer på en jättebatterifabrik i Mariestad.
Reglerna är att hotade arter inte får äventyras och nu handlar det om vattensalamandrar – enligt uppgift ett par-tre stycken till antalet – i en liten damm på ett 134 hektar stort fabriksområde.
Tusentals jobb står på spel i Volvos gigantiska batterisatsning i Mariestad – som har knappt 25 000 invånare – och omställning till eldrivna lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner
Det är Tidningen Näringsliv, TN, som berättar om hur EU:s regelverk nu har till uppgift att strikt skydda vattensalamandrarna framför Volvos enorma klimatsatsning.
Det hela administreras av länsstyrelsen och för att Volvo ska få resa sin batterifabrik krävs dispens, det måste föregås av “ett allt överskuggande samhällsintresse”, berättar TN.
Kommunen vill flytta på vattensalamandrarna
“Andra bitar som avgörs är bland annat vatten, luftföroreningar och kulturmiljön. Det är komplext och det är många frågor som redas ut”, deklarerar Linnea Söderberg, handläggare på länsstyrelsen i Västra Götaland, i artikeln.
“Man kan flytta på livsmiljön för salamandrarna till näraliggande platser och stärka upp den, ambitionen är att det ska bli likvärdigt bra eller bättre. Det finns vedertagna tekniker för detta”, säger Jonas Johansson, utvecklingschef vid Mariestads kommun, till TN som berättar att kommunen hoppas på att vattensalamandrarna ska kunna flyttas till ett annat vattendrag.
För kommunen handlar det förstås om jobb och skatteintäkter, men inte minst äran att få vara en del av AB Volvos klimatomställning till fossilfritt.
Men det är länsstyrelsen och ytterst EU:s förordning som avgör den saken.
Kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M) konstaterar att en enskild handläggares agerande kan få “stor påverkan nationellt” och menar att den globala nyttan måste vägas in när artskyddet ska tillämpas.
Länsstyrelsen följer bara reglerna
Linnea Söderberg betonar från sin horisont att hon bara följer reglerna.
Volvos batterifabrik är än så länge bara på detaljplansstadiet.
Efter det får bolaget lämna in en miljöståndsansökan, alltjämt med hänsyn till artskyddet, förklarar TN där Nicklas Skår, expert på miljötillståndsregler på Svenskt Näringsliv, menar att det blir problem med artskyddet när det ska tillämpas på individnivå.
Det är inte alltid så, säger han, att varje exemplar måste värnas.
Artskyddsförordningen har vid flera tillfällen fått skarp kritik på hur den är utformad, uppger TN.
Läs mer: Salamander kan sänka Volvofabrik
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.