Dagens PS

Små grodarna inte lustiga att se – för Volvo

Volvo
Ett par-tre grodar kan sätta stopp för AB Volvos enorma klimatsatsning och batterifabrik i Mariestad. Orsaken är EU:s artskydd. (Foto: TT / montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 01 nov. 2022Publicerad: 01 nov. 2022

Lastbilsjätten Volvo kan åka på pumpen rejält med sin batterisatsning i Mariestad – ett par-tre grodar kan sätta stopp för projektet med tusentals jobb.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är EU:s förordning om artskydd som, om det vill sig illa, kan kullkasta AB Volvos planer på en jättebatterifabrik i Mariestad.

Reglerna är att hotade arter inte får äventyras och nu handlar det om vattensalamandrar – enligt uppgift ett par-tre stycken till antalet – i en liten damm på ett 134 hektar stort fabriksområde.

Tusentals jobb står på spel i Volvos gigantiska batterisatsning i Mariestad – som har knappt 25 000 invånare – och omställning till eldrivna lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner

Det är Tidningen Näringsliv, TN, som berättar om hur EU:s regelverk nu har till uppgift att strikt skydda vattensalamandrarna framför Volvos enorma klimatsatsning.

Det hela administreras av länsstyrelsen och för att Volvo ska få resa sin batterifabrik krävs dispens, det måste föregås av “ett allt överskuggande samhällsintresse”, berättar TN.

Kommunen vill flytta på vattensalamandrarna

“Andra bitar som avgörs är bland annat vatten, luftföroreningar och kulturmiljön. Det är komplext och det är många frågor som redas ut”, deklarerar Linnea Söderberg, handläggare på länsstyrelsen i Västra Götaland, i artikeln.

“Man kan flytta på livsmiljön för salamandrarna till näraliggande platser och stärka upp den, ambitionen är att det ska bli likvärdigt bra eller bättre. Det finns vedertagna tekniker för detta”, säger Jonas Johansson, utvecklingschef vid Mariestads kommun, till TN som berättar att kommunen hoppas på att vattensalamandrarna ska kunna flyttas till ett annat vattendrag.

För kommunen handlar det förstås om jobb och skatteintäkter, men inte minst äran att få vara en del av AB Volvos klimatomställning till fossilfritt.

ANNONS

Men det är länsstyrelsen och ytterst EU:s förordning som avgör den saken.

Kommunstyrelsens ordförande Johan Abrahamsson (M) konstaterar att en enskild handläggares agerande kan få “stor påverkan nationellt” och menar att den globala nyttan måste vägas in när artskyddet ska tillämpas.

ANNONS

Senaste nytt

Länsstyrelsen följer bara reglerna

Linnea Söderberg betonar från sin horisont att hon bara följer reglerna.

Volvos batterifabrik är än så länge bara på detaljplansstadiet.

Efter det får bolaget lämna in en miljöståndsansökan, alltjämt med hänsyn till artskyddet, förklarar TN där Nicklas Skår, expert på miljötillståndsregler på Svenskt Näringsliv, menar att det blir problem med artskyddet när det ska tillämpas på individnivå.

Det är inte alltid så, säger han, att varje exemplar måste värnas.

Artskyddsförordningen har vid flera tillfällen fått skarp kritik på hur den är utformad, uppger TN.

Läs mer: Salamander kan sänka Volvofabrik

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS