Arlandas usla utveckling står samhället dyrt och om den dåliga trenden håller i sig kan förlusten bli enorma 1 700 miljarder kronor.
Skräckrapport avslöjar Arlandas brakförlust – "en väckarklocka"
Mest läst i kategorin
“Det drabbar jobb, innovation och välstånd i hela landet. Arlandas svaga utveckling har blivit en bromskloss för hela ekonomin”, säger Marcus Dahlsten, vd på Transportföretagen, i ett pressmeddelande och slår fast att rapporten om Arlandas kris borde vara “en väckarklocka”.
Det är WSP som tagit fram rapporten på uppdrag av Transportföretagen och den visar att flygplatsens svaga utveckling redan kostar 192 miljarder till uppemot drygt 300 miljarder kronor.
Arlanda sämst i Norden
Om kurvan inte vänder upp för flygtrafiken kan förlusten fram till år 2050 bli smått ofattbara 1 700 miljarder kronor.
Arlanda går sämst av alla nordiska flygplatser och rankas i bottenskiktet av Europas 50 största flygplatser i förmåga att öka tillgängligheten i takt med den ekonomiska tillväxten.
Om Arlanda hade utvecklats i nivå med övriga nordiska storflygplatser skulle flygplatsen 2023 ha hanterat 31 miljoner passagerare, 35 procent fler än det faktiska antalet.
Senaste nytt
“Vi står vid ett vägskäl”
“Vi står vid ett vägskäl där vi måste prioritera Arlandas utveckling för att säkerställa Sveriges tillväxt och internationella konkurrenskraft. Nu är hög tid att sluta utreda Arlanda och gå från ord till handling. Många förslag ligger redan färdiga på bordet”, säger Fredrik Kämpfe, branschchef på Transportföretagen Flyg, i pressmeddelandet.
Rapporten pekar också på Arlanda som en kritisk resurs för regioner utanför Stockholm.
Kräver en rejäl satsning
I norra Sverige, där en stor del av den gröna omställningen sker, har bristen på tillräckliga flygförbindelser lett till förlorade intäkter på över 2 miljarder kronor bara under det gångna året.
För Stockholm är siffran 11 miljarder, framgår det.
“Ett starkare Arlanda kan gå hand i hand med Sveriges hållbarhetsmål, inte bara för att det är en förutsättning för den gröna omställningsmotorn i norra Sverige. Med en uppdaterad färdplan för fossilfritt flyg står Sverige inför möjligheten att kombinera förbättrad tillgänglighet med kraftigt minskade utsläpp. För att främja svensk tillväxt och konkurrenskraft måste målet vara ett mer attraktivt Arlanda och en stärkt svensk flygtillgänglighet”, säger Fredrik Kämpfe.
Läs även: Stopp för Bromma kan stänga fler flygplatser Dagens PS
Läs mer: Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda Realtid
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.