Dagens PS

Ska flygskatten få flyga vidare?

flygskatten
Flygskatten, som en gång sågs som ett viktigt steg mot klimatomställning, har visat sig vara mer av en ekonomisk börda än en effektiv klimatåtgärd. (Foto: Fredrik Sandberg / TT)
Julia Lundberg
Julia Lundberg
Uppdaterad: 02 sep. 2024Publicerad: 02 sep. 2024

Flygskatten har varit utsatt för intensiv debatt sedan den infördes 2018.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots syftet att minska flygets miljöpåverkan, har skatten fått kritik från flera håll för att vara ineffektiv och skadlig för svensk konkurrenskraft.

Nu höjer folk rösterna för att regeringen ska ta bort skatten i höstbudgeten och istället satsa på mer verkningsfulla miljöåtgärder.

Kritik mot flygskatten

Kritiker menar att flygskatten är missriktad eftersom den inte direkt påverkar utsläppen utan istället belastar passagerarna.

Nationalekonomen John Hassler har påpekat att skatten inte tar hänsyn till de framsteg som flygindustrin har sett. Såsom utvecklingen av bränsleeffektiva flygplan och ökad användning av hållbara bränslen.

Skatten är densamma oavsett om en flygning sker med ett modernt och miljövänligare flygplan eller med ett äldre plan som släpper ut mer.

År 2024 varierar skattesatsen mellan 76, 315 och 504 kronor per passagerare, beroende på vilken destination i världen flygresan avslutas vid.

Detta förklarar Skatteverket på sin hemsida.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Påverkan på konkurrenskraft och tillgänglighet

ANNONS

Flygskatten har även påverkat Sveriges internationella konkurrenskraft negativt, skriver Tidningen Näringslivet.

Swedavia, som driver de statliga flygplatserna, har varnat för att skatten hämmar möjligheterna att attrahera nya flyglinjer till Sverige.

Flygplatser som Arlanda och Landvetter har haft svårt att återhämta sig efter pandemin, och Sverige har förlorat viktiga interkontinentala linjer.

Ett behov av alternativa lösningar

För att på riktigt minska flygets miljöpåverkan menar experter att andra typer av åtgärder är mer lämpliga.

Istället för en flygskatt som belastar resenärer föreslår de att resurserna bör vara riktade mot att stödja utvecklingen av mer hållbara flygbränslen och ny teknik.

Genom att investera i grön teknologi kan flygbranschen minska sina utsläpp och samtidigt behålla sin konkurrenskraft.

Regeringen står nu inför ett val: fortsätta med en skatt som är hårt kritiserad – eller satsa på mer långsiktiga samt verkningsfulla miljöåtgärder.

Se även:

ANNONS

Kritiserade flygskatten införs i Danmark. Dagens PS

Sverige höjer flygskatten rekordmycket efter nyår. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

Julia Lundberg
Julia Lundberg

Frilansskribent på Dagens PS sedan 2023 som bevakar mat, vin och krogar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]