Hur står sig e-handel jämfört med fysisk butik? I samband med pandemin flyttade mycket av handelns försäljning till nätet. Inte minst gäller det dagligvaruhandeln. Nu undrar många hur det blir med e-handeln när restriktionerna har lättat.
Sju av tio vill till fysisk butik efter pandemin
Mest läst i kategorin
Undersökningsföretaget YouGov har på uppdrag av Strong-Point undersökt kundernas attityder till fysisk butik jämfört med e-handel, nu när pandemin är över.
Under 2021 fortsatte dagligvarubranschens onlineförsäljning att öka: för helåret landade ökningen på 24 procent jämfört med året innan.
Det är framför allt kunder som började e-handla sin mat under pandemin som har fått svara på hur de vill göra nu. Det visar sig att en majoritet vill tillbaka till en fysisk butik i stället, men att en del fortsätter att vänta lite med det.
Fysisk butik fortsatt mest populär
Men nästan en tredjedel är nöjd med sina nya konsumtionsmönster och vill fortsätta handla online.
”Det visar sig att åtta av tio av de nytillkomna e-handelskunderna i varierande grad fortsatt handlar på nätet: 29 procent har fortsatt handla på nätet och planerar att fortsätta med det. Ytterligare 24 procent har fortsatt, men uppger att de på sikt planerar att börja handla i fysisk butik igen. Medan 25 procent har återgått till att handla mer i butik om än inte helt. Endast en av fem har återgått till att handla i princip allt i butik igen.
Läs också:
Fortsatt tillväxt i svensk e-handel
Postnord: Så mycket växte e-handeln i fjol
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.