Dagens PS

Sjöfartsverkets kris hotar svenska företag

Sjöfartsverket
Sjöfartsverket går med flera hundra miljoner i förlust och planerar att dra ner på isbrytning och annat. Det svenska näringslivet protesterar högljutt. (Foto: Pontus Lundahl/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 14 mars 2025Publicerad: 14 mars 2025

Enligt uppgift dras statliga Sjöfartsverket med förluster på flera hundra miljoner kronor och nedskärningarna som nu planeras oroar näringslivet djupt.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Sjöfartsverket kris uppmärksammas i branschorganisationen Svenskt Näringslivs tidning TN.

De enorma skulderna gör att myndigheten planerar att dra ner på isbrytningen, höja avgifterna till näringslivet och lägga ner en helikopterbas.

ANNONS

“Åtgärderna är inget vi vill genomföra, men vi är i en allvarlig ekonomisk situation som gör det nödvändigt”, har Erik Eklund, generaldirektör på Sjöfartsverket, uttalat i samband med att sparpaketet lades fram.

Varningen: Kan få stora konsekvenser

Protesterna går höga i näringslivet över Sjöfartsverket tuffa nedskärningar.

“Det blir en oerhört stor risk för industrin när staten plötsligt inte kan leverera det som är statens ansvar”, säger Elin Swedlund, transportansvarig på Skogsindustrierna, till TN.

“Åtstramningarna kan få stora konsekvenser, genom att kallställa en isbrytare riskerar vi exempelvis att inte kunna hålla hamnar isfria. Det vore ödesdigert dels för industrin då 95 procent av den svenska exporten hanteras av hamnarna, dels ur beredskapssynpunkt”, säger Monika Przedpelska Öström, branschchef för Transportföretagen Hamn, till tidningen.

ANNONS

Senaste nytt

Näringslivet: Regeringen måste agera

Skogsindustrierna, Svemin, Svensk Gruvnäring, Jernkontoret, Näringslivets transportråd, Svenska Hamnar och Svensk Sjöfart med flera aktörer kräver nu att staten ingriper.

ANNONS

Åsikten är att Sjöfartsverket länge varit underfinansierad trots det tunga ansvaret för en fungerande svensk infrastruktur.

Elin Swedlund på Skogsindustrierna varnar för att situationen skapar “rättsosäkerhet” för industrin som varken kan få sitt gods eller leverera till kund. Det är statens ansvar att se till att infrastrukturen fungerar och att sjövägar hålls öppna, fastslår hon.

Högre kostnader för exportbolag

För svenska exportbolag medför problemen också högre kostnader, vilket påverkar konkurrenskraften, framhåller hon.

Sjöfartsverket aviserade svångremsåtgärder ska inom kort debatteras i riksdagen och näringslivet hoppas att det mynnar ut i ökade anslag till myndigheten.

Ministern: “Mycket bekymmersam” situation

Sveriges infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) kommenterar i ett mejl till TN Sjöfartsverkets underskott och konstaterar att den ekonomiska situationen är “mycket bekymmersam”.

Besparingarna får inte påverka Sjöfartstjänster “allt för negativt”, enligt ministern som påpekar att regeringen ännu inte tagit del Sjöfartsverkets budgetunderlag.

“När det väl har överlämnats kommer vi naturligtvis att analysera det noga.”

ANNONS

Läs även: Mer gods – färre fartyg Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
Möt Sveriges främsta AI-experter

AI Unlocked är en koncentrerad halvdag där du möter fyra av Sveriges främsta AI-experter - för dig som vill lyfta dina affärer och gå från nyfiken till kunnig.

Boka här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS