Förlust första kvartalet – men SJ vände och redovisar en vinst som till och med ökar för helåret. Nu ska SJ investera 19 miljarder kr – i nya tåg.
SJ satsar 19 miljarder på nya tåg
![SJ satsar 19 miljarder på nya tåg](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fsdl4Z9s18sEvnk-nh.jpg&w=1200&q=75)
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Mest läst i kategorin
Första kvartalet 2024 gav ett minusresultat för SJ. En intensiv satsning under året har vänt siffrorna.
Nu redovisar SJ en vinst fjärde kvartalet 2024 på 146 miljoner kr och ett rörelseresultat för helåret på 659 miljoner kr – en ökning från 2023 års vinst på 534 miljoner kr.
Under fjärde kvartalet 2024 hade SJ en mer stabil kommersiell trafik och dessutom nya trafikavtal när det gäller upphandlad trafik.
Det lyfte vinsten för fjärde kvartalet med 47 procent jämfört med fjärde kvartalet 2023. För helåret ökar vinsten med 23 procent, trots en tuff start på året.
Tog över i december
15 december tog SJ över ansvaren för nattågen Stockholm-Umeå-Luleå/Narvik i ett så kallat nödavtal som gäller ett år, med möjlighet till ett års förlängning.
Övertagandet skedde med mycket kort varsel men gick enligt plan, konstaterar SJ.
Under fjärde kvartalet blev det även klart att SJ fortsätter köra nattågen Stockholm-Östersund-Duved fram till och med december 2026, sedan Trafikverket valt att använda det andra av två optionsår.
Senaste nytt
”God lönsamhet viktigt”
Ett ”engagerat arbete från alla medarbetare” är vd Monica Lingegårds viktigaste förklaring till att man lyckades vända en tung trend och ett negativt resultat till vinst för helåret.
”God lönsamhet är viktigt för SJ. Vi är mitt inne i vårt omfattande investeringsprogram som omfattar helt nya snabb- och regionaltåg samt att vi renoverar våra befintliga fordon. Totalt satsar vi cirka 19 miljarder fram till 2029”, säger Monica Lingegård i en kommentar till helårssiffrorna.
Tåg ger ingen utdelning till ägaren
Styrelsen för SJ föreslår, mot bakgrunden av de stora investeringarna, att man inte gör någon aktieutdelning till ägarna, de svenska skattebetalarna, för 2024.
”Detta då SJ:s omfattande investeringsåtaganden behöver finansieras samt att negativa resultat under coronapandemin påverkade eget kapital kraftigt negativt”, förklarar bolaget i bokslutskommunikén.
Under fjärde kvartalet tog SJ emot den första moderniserade och upprustade dubbeldäckaren, som ska sättas in i trafik under första kvartalet i år.
Totalt ska 27 dubbeldäckare moderniseras, bland annat genom nya sittplatser, ny 5G-uppkoppling och plats för cyklar.
Under 2024 har SJ även fortsatt ett utvecklingsarbete, där bland annat ett tiopunktsprogram för bättre vintertrafik genomförts.
”Jag ser med tillförsikt fram emot ett lika spännande och intressant 2025#, avslutar Monica Lingegård.
Trött på SJ? Här finns de som har det värre. Dagens PS
SJ: Inga tåg från Göteborg till Skåne i sommar. Dagens PS
SJ ratar pendeltågen – varnar för vinterkaos. Realtid
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
![Torbjörn Karlgren](/_next/image/?url=https%3A%2F%2Fdagensps.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com%2Fuploads%2F2023%2F04%2Ftkgfb-300x248.jpg&w=1200&q=75)
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.