Priserna för inrikesflyg i Sverige har stigit mer än dubbelt så mycket under 2000-talet som priserna för tågresor, enligt SJ.
SJ: Så mycket dyrare har det blivit att flyga


Mest läst i kategorin
SJ som aktiebolag bildades 2001, sprunget ur affärsverket Statens järnvägar, som en del av den politiska viljan att privatisera även tågtrafiken under det allom saliggörande begreppet ”avreglering”.
För tågtrafiken har vi sedan dess – om än inte enbart därför – sett trafiken öka stadigt, skriver SJ.
2001 såg Sverige 701 000 framförda persontåg, ett antal som under 2024 stigit till 1,07 miljoner, enligt statistik från Trafikanalys.
Fler tåg än någonsin
”Aldrig förr har så många persontåg körts i Sverige under ett år. Jämfört med 2001 motsvarar det en ökning med 53 procent”, konstaterar Gunnar Alexandersson, transportforskare vid Handelshögskolan i Stockholm och rådgivare till SJ.
Ser man till antalet tågresenärer är ökningen än större. För helåret 2024 finns ännu ingen statistik men rekordåret 2019 gjordes 265 miljoner personresor i det svenska järnvägsnätet, 126 miljoner fler än 2001.
Det var en ökning med 91 procent och preliminära siffror tyder enligt SJ på att 2024 kan ha blivit ett nytt rekordår.
Färre och färre flyger
Under samma period har resandet med inrikesflyg stadigt sjunkit i Sverige, noterar SJ, möjligen med illa dold förtjusning.
Den senaste statistiken från Trafikanalys och Transportstyrelsen säger att antalet landningar i inrikesflyget minskat med 58 procent sedan 2001 – från 170 000 landningar det året till 71 000 under 2024.
2024 minskade antalet landningar med 8 procent och antalet passagerare i inrikesflyget med 9 procent jämfört med 2023.
Fyra av tio är borta
Jämför man med 2019, året före coronapandemin, har fyra av tio passagerare försvunnit från inrikesflyget, enligt Transportstyrelsen.
”Nedgången för inrikesflyget påbörjades egentligen redan före pandemin, men i motsats till utrikesflyget har resenärerna inte kommit tillbaka i samma utsträckning som på järnvägen”, säger Gunnar Alexandersson.
SJ påpekar vidare – och lika glatt – att även prisutvecklingen talar för järnvägen.
Under 2024 steg årsmedelpriserna för inrikesflyg med 59 procent jämfört med 2023, skriver SJ med hänvisning till SCB:s konsumentprisindex.
När det gäller järnvägsresor var motsvarande siffra 5 procent.
Stigit mer än dubbelt så mycket
Ser man till hela 2000-talet har prisökningen i inrikesflyget varit mer än dubbelt så stor som den för tågresor.
Jämfört med medelpriserna för helåret 2001 var det förra året nästan 206 procent dyrare att flyga inrikes.
Under samma tidsperiod har priserna på järnvägsresor stigit med 84 procent.
Priserna för drivmedel och el har under samma period gått upp 91 respektive 113 procent, enligt konsumentprisindex.
Snart slutar tågen gå mellan Stockholm och Göteborg. Dagens PS
SJ har inte råd att stoppa allt tågkaos. Dagens PS
Källor: Klart med ny storsatsning på järnväg. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.