Om alla problem som vintern orsakar för tågtrafiken skulle åtgärdas blir biljetterna för dyra för resenärerna, enligt SJ-chefen.
SJ har inte råd att stoppa allt tågkaos
Mest läst i kategorin
Monica Lingegård, som hon heter, kan bara lova att SJ ska klara årets vinter bättre än förra året.
Då kom bara drygt hälften av alla tåg på Sveriges längsta sträckor fram i tid.
Is, snö och skadade tåg och brist på reservdelar och otillräckligt med personal att reparera tågen, det var bara några av problemen på listan under fjolårets kallaste månader, berättar SvD och lägger till frusna växlar, fel i signalsystemen och andra haverier till kaoset under Trafikverkets ansvar och som stoppade tågtrafiken, eller bidrog till att tågen inte höll tidtabellen.
SJ:s resenärer minst nöjda
Tidningen konstaterar att SJ:s kunder, föga förvånande, fällt sin dom över tågoperatören. Helstatligt ägda SJ AB hamnar på jumboplats bland svenska transportföretag i Svenskt kvalitetsindex.
Bolaget har, framgår det, vidtagit åtgärder för att förra årets magplask inte ska upprepas.
“Det kommer inte att vara tillräckligt. Under en vinter som vi hade förra året med kallt i hela landet under lång tid då kommer vi att ha utmaningar”, säger dock SJ:s vd Monica Lingegård till Svenska Dagbladet.
Om alla störningar ska upphöra genom SJ:s försorg, ja då blir tågbiljetterna för dyra och SJ lever på biljettintäkterna, deklarerar Lingegård.
Senaste nytt
Inte “radikalt mycket bättre”
När det gäller infrastrukturen eller systemet med tågtrafiken som helhet, då kan SJ-chefen inte se att det blivit så “radikalt mycket bättre”.
Däremot tror hon att det kan ljusna om om tre fyra år.
Politiken har, menar hon, oberoende av partifärg, satsat för lite pengar på järnvägen och underhållet är märkbart eftersatt.
Och även om regeringen nu aviserar att mer skattepengar ska gå till vägar och järnvägar, så räcker det inte, konstaterar SJ:s chef.
Erkänner misslyckandet
Tanken är, skriver SvD, att 95 procent av tågen ska komma i tid, men det framstår närmast som en utopi i dagsläget.
“Det är klart det är ett misslyckande”, medger Monica Lingegård.
Ombyggda tåg och nya snabbtåg för många miljarder väcker också frågan, skriver SvD, om hur alla tåg ska få plats på rälsen.
Det ser tröstlöst hopplöst ut för tågresenärerna i ett, som vanligt, vintrigt och kallt Sverige.
Läs även: SJ-chefen om järnvägskrisen: “Nationellt haveri” Dagens PS
Läs mer: Förlust för SJ – lanserar plan med krisåtgärder News55
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.