Satsa pengar på järnvägen, annars kommer det bli värre innan det blir bättre. Det menar Monica Lingegård – som hoppas på snabbtågen.
SJ-chefen om järnvägskrisen: "Nationellt haveri"
Mest läst i kategorin
Sverige har hamnat i dagens tågkris efter decennier av bristande investeringar i järnvägsinfrastrukturen och eftersatt underhåll.
Det slår SJ:s vd Monica Lingegård fast.
“Jag anser att vi har ett nationellt haveri”, säger hon till Dagens Industri.
Läs mer: Bottenrekordet: Svenska tåg kommer inte i tid. Dagens PS
“Trafikverket behöver bli bättre”
Hon anser att järnvägens finansiering måste skiljas från den vanliga statsbudgeten.
Politikerna behöver också inrätta en särskild budget för infrastrukturinvesteringar.
Även Trafikverket får sig en känga från Lingegård.
Gång på gång har myndigheten underskattat trycket på järnvägstrafiken – och överskattat tillväxten för väg och flyg.
“Det finns absolut saker som Trafikverket behöver göra annorlunda och bättre”, säger hon.
Senaste nytt
Snabbtåg om ett par år
Med SJ:s nya snabbtåg hoppas Lingegård på att kunna förbättra situationen något.
Dessa kommer att kunna öka kapaciteten med 50 procent utan att belasta rälsen mer.
Tågen byggs i Kina och förväntas tas i trafik om två eller tre år.
“De kan köra i 250 kilometer i timmen, men då gäller det att ha en infrastruktur som klarar den hastigheten”, säger hon.
Tuffa beskedet om pendeltågen: Kan bli ännu sämre
Det började med ett misskött pendeltågsnät. Nu tar SJ över från kritiserade MTR. Här är vad som väntar stockholmarna den 3 mars.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Rutinerad journalist och redaktör som bevakar ämnesområden som företag och privatekonomi, men även världen.
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.