Dagens PS

Se upp Arlanda – nu tar Köpenhamn befälet

Kastrup
”Välkommen till Köpenhamn”, säger skylten på Kastrup – ett budskap man nu vill att fler och fler ska möta. (Foto: Johan Nilsson/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 01 feb. 2024Publicerad: 31 jan. 2024

Arlanda är offside och Köpenhamn Nordens nav för flygtrafik. Nu arbetar svensk-danska intressen för att än mer etablera denna bild.

ANNONS

Mest läst i kategorin

SAS fick under den andra halvan av 2023 nya ägare.

Air France/KLM klev in i det krisande flygbolaget vilket omedelbart gav spekulationer i var tyngdpunkten hos SAS skulle hamna.

Ganska snart stod det klart att Arlanda inte längre kommer att vara SAS huvudpunkt. Istället är Kastrup, numera Copenhagen Airport, hubben för de skandinaviska resorna.

”Det är inte säkert det blir bättre för Sverige”, konstaterade Peter Larsson, vd för branschorganisationen Svenska regionala flygplatser, när beskedet om den nya ägarkonstellationen kom.

”Kastrup hubben”

“Kastrup blir den stora SAS-hubben. Det ligger närmare Europa. Arlanda ligger 70-80 mil längre norrut. För flygbolaget blir det bättre om man koncentrerar verksamheten till Kastrup”, underströk Larsson.

Intrycket förstärktes när SAS nyligen presenterade sina nyheter inför sommaren 2024.

Åtta nya europeiska destinationer och en norsk hamnar på menyn. Inga av de nya destinationerna utgår dock från Arlanda, vilket Dagens PS kunde konstatera.

ANNONS

Senaste nytt

Visby – inte Ibiza

ANNONS

Från Köpenhamn får SAS nya direktflyg till Ibiza, Salzburg, Genua och Dalaman i Turkiet.

Från Bergen handlar det om direktflyg till London och från Oslo om flighter till Genève, Milano och Tivat vid Montenegros kust.

Från Arlanda ökar SAS på med fler avgångar till Visby, Kiruna, Skellefteå och Östersund samt till Helsingfors, Åbo och Vasa.

Kring Köpenhamn och Malmö finns samarbetsregionen Greater Copenhagen, som med Öresundsbron binder samman en storregion på ömse sidor om Öresund.

Där arbetar man nu för att understryka fördelarna med att flytta tyngdpunkten från Arlanda till Köpenhamn.

Missa inte: Här är lagen som ska styra upp resebranschen

114,8 miljarder

”Köpenhamns flygplats skapar samhällsekonomiska vinster på totalt 114,8 miljarder svenska kronor för hela Greater Copenhagen-regionen”, skriver den svensk-danska regionen i en färsk pressrelease.

”Det är också den flygplats i Skandinavien, som står starkast när det gäller direkt tillgänglighet, direct connectivity”, hävdar man och hänvisar till två nya analyser man själv gjort.

ANNONS

18 miljarder till Sverige

Analysen visar, att det totala värdet är 114,8 miljarder svenska kronor var av 97 miljarder hamnar i Danmark och 18,1 miljarder i Skåne och Halland.

”Flygplatserna i Skandinavien kämpar fortfarande med att nå samma nivå av tillgänglighet som före pandemin. Köpenhamns flygplats är den flygplats som lyckas bäst”, hävdar man i sin andra analys.

Den handlar om direct connectivity, alltså antal och frekvens av tillgängliga direktflyglinjer. Direct connectivity anses centralt när det gäller att främja handel, affärsverksamhet och turism och att för företag attrahera utländskt kapital och arbetskraft.

Arlanda trea?

Köpenhamns flygplats är klart bäst enligt analysen. Arlanda är inte ens nordisk tvåa.

Oslo-Gardermoen kommer tätt efter Köpenhamn – men den danska flygplatsen har det största antalet interkontinentala rutter.

”Det gör Köpenhamns flygplats till en central knutpunkt ur ett nordeuropeiskt flygplatsperspektiv, vilket har stor ekonomisk betydelse för både Sverige och Danmark”, konstaterar den dansk-svenska regionen.

”Enorma vinster”

ANNONS

Tue David Bak, vd för Greater Copenhagen, strör sedan salt i Arlanda-såren genom att påpeka att ”det är extra viktigt att lyfta fram de enorma vinster Köpenhamns flygplats bidrar med till Sverige eftersom det lätt glöms bort”.

Eventuellt sker det med ambitionen att en hel flygplats några mil från Stockholm glöms bort.

Relaterad läsning:

Efter SAS besked: “Kastrup blir den stora hubben” – Dagens PS

SAS expanderar i Europa – åtta nya destinationer – Dagens PS

SAS ändrar kurs i rekonstruktionsplanen – Dagens PS

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS