Scania och SCA utvecklar en batteridriven timmerbil med kapacitet på 80 ton totalvikt. Nu vill man skala upp produktionen kraftigt och göra allt tyngre ellastbilar.
Scania: "Hälften ellastbilar till 2030"
Mest läst i kategorin
Scania ska bygga en batteridriven dragbil åt Jula Logistics. Tanken är att bilen ska kunna dra ett 32 meter långt ekipage mellan Julas lager i Skara och en omlastningsstation i Falköping. Sträckan är sex mil, och ekipaget får en totalvikt upp till 64 ton, skriver Ny Teknik.
Nästa år ska samma koncept börja frakta timmer åt SCA, mellan en virkesterminal i Umeå och ett pappersbruk i Obbola strax utanför staden. Men då är totalvikten 80 ton.
Med de båda projekten vill Scania testa sin batteridrivna teknik även på långtradartrafik.
Räckvidd begränsningen för ellastbilar
”Vi har redan en bra eldriven produkt inom stadstrafik upp till 25 mil, som distributionslastbilar, avfallstransport och liknande. Men den stora delen av våra fordon är tunga bilar för långa transporter”, förklarar Fredrik Allard, chef för Scanias avdelning E-mobility, för Ny Teknik.
Nu vill Scania komma vidare. 2023 rullar en eldriven dragbil och trailer på upp till 40 ton ut på marknaden.
De tyngre fordonen som testas nu tar Scania fram för att man vill att kunder med så kallad ”long haulage” ska börja testa tekniken i förväg.
Just nu är det framför allt batteriernas räckvidd som begränsar lösningen.
Till 2023 hoppas Fredrik Allard på en fördubblad batterikapacitet. 2030 har han som mål att varannan lastbil som lämnar fabriken ska vara eldriven. Laddningsproblemet hoppas man dels kunna lösa genom att kunder med fasta körsträckor med egna laddningsdepåer, men också genom mobila laddstationer.
Läs också:
Lastbilsrevolution hotar svensk industri
Snabb utrullning av tunga elfordon
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.