Dagens PS

Sämst: Bilarna som floppade på marknaden

Ford Edsel
Trots alla leenden på hela familjen Reklamford, blev Ford Edsel en dunderflopp. Om denna och fyra andra floppar kan du läsa om här. (Bild: Ford)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 23 jan. 2024Publicerad: 23 jan. 2024

Här är några av de bilar, som föddes med goda intentioner, men tyvärr föll platt. Trots detta, är några av dem egentligen riktigt bra.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Att driva en bilfabrik är banne mig ingen lätt match. Du ska känna av trender, känna till regler och statuter i alla mottagarländer, och döpa bilen till något som fungerar över hela världen.

Slutligen ska du få konsumenten att tända till på det du kommit fram till, så att bilen säljs och dina aktieägare blir glada och dunkar dig i ryggen nästa gång ni ses.

Jag har jagat runt på marknaden och frågat entusiaster efter de bilar som aldrig slog på marknaden. Här kommer några av de bilar som släppts ut på marknaden med champagne, snittar, pukor och trumpeter, men därefter landat bakom en hög av skämskuddar.

Volkswagen Phaeton

När affärerna går bra, eller kanske för bra som i fallet med Phaeton, är det lätt att bli fartblind.

Volkswagens chef runt millennieskiftet, Ferdinand Piëch, såg miljonerna på företagets konto bli till miljarder. Ville slutligen, en gång för alla, visa världen att VW nu var ett märke redo för bilvärldens tungviktsklass.

VW
Att kalla en lyxbil för Folkvagn, nej det går inte. Går inte heller att kalla en Folkvagn för lyxbil. Så Phaeton blev en flopp. Inte helt oväntat faktiskt. (Foto: WikiCommons/M 93)

Piëch drog igång projekt Phaeton. En bil som handbyggdes på samma chassie och i samma fabrik som prestrigebilen Bentley Flying Spur.

Målet var att köra ikapp och förhoppningsvis också om konkurrenterna i BMW:s 7-serie, Mercedes S-klasse och Lexus LS, men av det blev det intet.

ANNONS

Läs mer om Volkswagen Phaeton här (Dagens PS)

ANNONS

Senaste nytt

Alla fel

Att ta en bil som heter Folkvagn och försöka göra det till en lyxbil, funkar helt enkelt inte. Speciellt som koncernens egen toppmodell, Audi A8, redan fanns på marknaden med i stort sett samma prestanda och kvalitet, och dessutom rejält billigare.

Phaeton blev således en av företagets sämsta affärer. Fin är den dock och i dag ett fynd på begagnatmarknaden.

Jaguar X-Type

Med fickorna fulla av pengar hade Ford varit på inköpsturné i slutet av 1990-talet. Det resulterade i ett antal lite finare bilmärken som nu skulle jobba tillsammans.

Ford försökte på alla sätt att lansera Jaguar X-Type som en bil som var fin i kanten. Men kunderna läste av marknadsfinten och nuddade modellen. (Bild: Jaguar)

Under logotypen Premier Auto Group, PAG, skulle nu Lincoln, Aston Martin, Land Rover, Jaguar, och Volvo dela både bottenplattor och utvecklingskostnader och bli en gemensam kassako för pappa Ford.

Det gick så där minst sagt.

ANNONS

Bilmärkena kom från allt för olika bakgrunder. Samarbetet dem emellan gick uselt och av alla tänkta samordningsfördelar, blev det intet.

En sminkad Ford Mondeo

Bästa, eller kanske sämsta, exemplet blev Jaguar X-Type.

En fyrdörrars familjebil, baserad på Ford Mondeo med siktet inställt på att ge BMW:s 3-serie en rejäl match.

Att bygga en bil på en medioker bottenplatta, pimpa den med lite valnöt och skinn och sedan försöka sälja den med samma prislappar som BMW eller Mercedes är dock ingen bra idé.

I nio år fick modellen leva innan Ford plockade bort den. Skadorna för varumärket Jaguar tog emellertid år att reparera.

Läs mer om Jaguar X-Type här

GM EV1

Denna bil är ett mysterium. Det som kunde blivit amerikanska GM:s stora spark framåt, blev istället ett av bilhistoriens stora frågetecken.

ANNONS

Det var redan 1996 som annars så konservativa General Motors överraskade marknaden med en helelektrisk bil döpt till EV1.

Vad som egentligen låg bakom att GM plötsligt avbröt sitt elbilsprojekt kanske vi aldrig riktigt fått veta. Hade de gjort tvärtom, kunde elbilsvärlden sett helt annorlunda ut i dag. (Foto: GM)

Bilen var mycket avancerad för sin tid, med räckviddsdata och laddkapacitet som inte ligger långt efter det vi ser hos dagens moderna elbilar.

Intresset sköt i höjden när bilen släpptes ut på marknaden för förbokning till en månadsleasing-kostnad på bara 299 dollar.

25 000 personer ställde sig i bokningskön för att bli utvalda provförare åt de 50 första bilarna.

1999 hade GM byggt 1 117 exemplar och efterfrågan fortsatte vara skyhög.

Alla skrotades

Då plötsligt tvärvände GM. Stängde ned projektet, köpte tillbaka i stort sett alla bilarna och skrotade dem.

Reaktionerna uteblev inte, speciellt eftersom bensinpriserna märkligt nog samtidigt sköt i höjden.

ANNONS

Beslutet att skrota EV1-projektet blev en stor PR-flopp. Det gjordes till och med en spelfilm om händelsen döpt till: “Who killed the Electric Car?”

Det skulle sedan dröja ända till 2017 innan GM åter presenterade en hel-elektrisk bil: Chevrolet Bolt.

Läs mer om 10 andra amerikanska bilar som floppade

Ford Edsel

“Wrong car in the wrong place at the wrong time”.

Det var inga snälla ord som sammanfattade Fords monumentalt misslyckade bil Ford Edsel.

Det som skulle bli Fords första stora nyhet på ett decennium och dessutom bli företagets prestige-projekt, slutade i en pyspunka.

Ford hade satsat över 250 miljoner dollar i utvecklings- och marknadsföringskostnader på den nya mellanklassbilen som skulle slå sig in hos de familjer som var på väg upp i karriären.

Det är ju egentligen inget fel på Ford Edsel. En utmärkt bil på många sätt. Den kom bara helt fel, vid sidan av alla trender och samhällsriktningar och blev en stor flopp på marknaden. (Foto: WikiCommons/Loungelistener)
ANNONS

Ford hade till och med döpt den nya bilen efter Henry Fords son Edsel, bara för att markera vikten och statusen i den nya produkten.

Förväntningarna var skyhöga när bilen släpptes i september 1957. Lika källarlåga var tongångarna när Ford, endast 26 månader senare, i november 1959, fick erkänna att bilen var en flopp.

floppar
Det är bara 26 månader mellan den första och sista Ford Edseln som producerades. Ford försökte på alla designmässiga sätt att rädda modellen men kunderna var obevekliga. (Foto: Time)

Modellen lades ned. De stackars kunder som redan hade beställt och betalat för 1960-års Edsel, en i stort sett hopplös bil att sälja, fick en 300 dollars check av Ford som plåster på såren.

Lär mer i TIME om Edsels nedläggning

DeLorean DMC-12

Det blev ju till slut succé för John DeLoreans framtidsbil. Det var dock inte på grund av en framgångsrik försäljning eller bilens kvalitet.

Orsaken till att bilen över huvud taget är ihågkommen i dag är ju genom insatsen i dundersuccé-filmen “Tillbaka till Framtiden” där Michael J Fox och Christopher Lloyd använder ett exemplar som tidsmaskin.

bilar
Bilen som skulle sälja i mängder, enligt dess upphovsman John DeLorean. Men det blev bara 6000 sålda innan konkursen knackade på dörren. (Foto: Supercars)
ANNONS

Då var det dock redan försent.

John DeLoreans företag var satt i konkurs. Av planerna på att sälja 12 000 bilar per år, blev det bara 6000 sålda 1981 innan portarna slogs igen.

I dag är dock bilen en klassiker på väg upp på marknaden. Äger du en, håll hårt i den. För de börjar bli rejält värda på marknaden.

En litet tröst för ett tigerhjärta.

Läs om DeLoreans moderna efterföljare

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
Vill du skriva korrekta och trygga avtal som egenföretagare?

Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.

Kontakta Unionen
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS