I en ny undersökning utskiljer svenska folket flera åtgärder som kan minska e-handelns klimatpåverkan. Effektivast är att göra det lättare att mäta storlekar digitalt, enligt de svarande. E-handeln har exploderat under coronakrisen.
Så vill svenskarna minska e-handelns klimatavtryck
Mest läst i kategorin
Förutom att skapa digitala verktyg för att mäta storlekar tror svenskarna att klimatpåverkan kan minskas genom att priser för returer höjs eller att fysiska show rooms blir tillgängliga. Undersökningen är gjord av transportbolaget Best Transport och är baserad på 2.500 enkätsvar.
Klimatåtgärderna med högst svarsfrekvens:
1. Digitala verktyg för att uppskatta storlekar 35 %
2. Att returer kostar mer än vad de gör idag 22 %
3. Fler fysiska showrooms tillgängliga 21 %
Best Transport presenterar undersökningen i ett pressmeddelande.
I takt med en växande e-handel ökar även antalet returer. Men ofta fraktas returer från onlineköp långväga när de returneras. Något som varken är bra för klimatet eller för e-handlarna. Flera bolag har därför vidtagit åtgärder för att minska antalet varor som skickas tillbaka.
Best Transports nya undersökning visar dock att problemet fortfarande är utbrett, hela 43 procent av svenskarna har nämligen returnerat en vara det senaste året. Kvinnor i åldern 18–40 är de som i högst utsträckning beställer hem varor som de sedan inte behåller.
“En ökad e-handel har resulterat i att provrummen har flyttat in i hemmen och många väljer att beställa hem samma plagg i flera olika storlekar. Här kan digitala verktyg för att mäta storlekar göra en stor skillnad och det är därför något vi rekommenderar till våra kunder. Parallellt med retur-frågan behöver e-handeln arbeta med val av emballage så att rätt förpackningsstorlek används. På så vis minskar vi mängden luft som transporteras, vilket också gör en stor skillnad för klimatet”, säger Niklas Knight, VD, Best Transport.
“Hög tid att förändra synen på returer”
I tider när fler handlar online, samtidigt som e-handlare erbjuder fri frakt och fria returer, blir frågan om hur vi minskar antalet returer än mer aktuell. Best Transports undersökning visar att den främsta åtgärden som skulle få svenskarna att minska antalet returer är digitala verktyg för att uppskatta storlekar. Alternativt att fler fysiska showrooms skulle finnas tillgängliga i människors närmiljö. Undersökningen visar att ett tak för max antal varor per köptillfälle eller ett poängsystem som ger sämre förutsättningar för kunder som returnerar mycket däremot inte är populära åtgärder bland svenskarna.
“Just nu förändras konsumentbeteenden i hög takt, särskilt i den äldre målgruppen. I en påskyndad digitalisering och en snabbt föränderlig omvärld är det viktigt att komma ihåg att även små förändringar kan få stora resultat. Osäkerhetsmoln kring varors passform eller storlek kan enkelt skingras genom bättre digitala mätverktyg, något som svenskarna också efterfrågar. Det är hög tid att använda digitaliseringen som verktyg för att förändra synen på returer och vända trenden”, avslutar Niklas Knight.
Läs mer: E-handeln är på Black Friday-nivåer
Ett bra avtal kan hjälpa dig och kunden att reda ut en eventuell tvist, men det bästa är att se till att vara så överens i avtalet att en tvist aldrig uppstår. Med Unionen Egenföretagare kan du får hjälp att skriva korrekta och trygga avtal.