I svårare tider påverkas inte bara ekonomin utan kanske även vår relation till banken. Nu finns svart på vitt om vad vi egentligen tycker.
Så tycker vi egentligen om bankerna
Mest läst i kategorin
När Svenskt kvalitetsindex presenterar sin årliga undersökning, i år med namnet ”SKI Bank 2023”, handlar det om huruvida vi ger våra banker godkänt eller ej.
Den kommer efter ett år när inflation, stigande räntor och allmän ekonomisk oro tärt på vår framtidstro och ekonomi.
Frågan är då om den har naggat på vårt förtroende för de som förvaltar våra pengar.
Svaret?
Nej. I stort sett inte.
Högsta på flera år
”Kundnöjdheten bland företagskunderna är den högsta på flera år och nivån bland privatkunderna är klart godkänd även om den sjunker något.”
Det säger Johan Parmler som är vd för Svenskt kvalitetsindex, som är positivt överraskad.
”Branschen har bemött kundkrav och kunderna har inte straffat sina banker för den pågående krisen”, säger han.
Privatkunderna är mest nöjda med Sparbankerna, som delar prispall med tvåan Länsförsäkringar bank och trean Skandia.
Av storbankerna får Handelsbanken högst betyg, men ingen bank hamnar under 60 som är gränsen för godkänt.
Små skillnader
Bland företagskunderna nickar de förtjust åt Sparbankerna och nästan lika förtjust åt Handelsbanken, men skillnaderna i kategorin är små.
”Det som ligger bakom förändringarna i nöjdhet skiljer sig åt mellan privat- och företagskunder”, säger Love Westin, analyschef på Svenskt Kvalitetsindex.
”Förbättringen bland företagskunder kan spåras till bättre service och kontaktupplevelse. Privatkunderna är något mer påverkade av yttre omständigheter och här är frågor kring förtroende och image mer viktiga”.
Bankerna utomlands
En svensk eller en internationell syn?
Nja, i Tyskland handlar rubrikerna just nu om annat.
Där har en konsumentgrupp, VZBZ, registrerat 1 700 klagomål från kunder hos Deutsche Bank, Tysklands största, fram till och med september.
Det är nästan en tredubbling av de totala klagomålen från hela 2022, rapporterar Reuters.
Det har dock en mer konkret förklaring och handlar om att Deutsche Bank misslyckades med att integrera sin Postbank-del tidigare i år, vilket stängde ute kunder från deras konton och för övrigt även från att nå bankens callcenter.
Har pudlat
Dock har Deutsche Banks ledning pudlat och tillsatt ytterligare 500 medarbetare för att lösa problemen.
”Vi har inte levt upp till vårt ansvar”, konstaterar Deutsche Banks vd Christian Sewing och medger bankens misstag.
Huruvida det liknar ett svenskt beteende får var och en ta ställning till.
Relaterad läsning:
Företagskunder ger Swedbank sämst betyg – Dagens PS
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.
Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB) – Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.